Sommerhuse skal alligevel ikke energimærkes

16. december 2010

En kursændring fra Energistyrelsen betyder, at fritidshuse ikke længere er omfattet af kravet om energimærkning, når de annonceres til salg.

Siden 1. juli i år har det været et lovkrav, at ejendomme, der sættes til salg hos en ejendomsmægler, skal have gyldigt energimærke, så snart de annonceres til salg. Dette har hidtil også været gældende for fritidshuse, men det er slut nu.

Energistyrelsen har nemlig ændret kurs og ændret reglerne, så fritidshusene nu er fritaget for energimærkning – dog ikke fritidshuse, der anvendes til helårsbeboelse i henhold til planlovens bestemmelser.

Fritagelsen af fritidshuse fra energimærkningsordningen er en del af en større ændring af reglerne om energimærkning. Energistyrelsen forventer, at de nye regler samlet set træder i kraft 1. januar – dog er fritagelsen af fritidshuse fra energimærkningsordningen allerede trådt i kraft i henhold til udmelding fra Energistyrelsen.

Køberne ligeglade med energimærket
De nye regler kommer belejligt for langt de fleste sommerhusejere, som er i færd med at sælge deres fritidsbolig.

”Værdien af energimærket på sommerhuse har haft begrænset betydning. De fleste købere ser stort på det, fordi de kun bruger fritidsboligen i en begrænset periode om året”, siger Jesper Andersen, der er ejendomsmægler hos DanBolig i Lemvig og kredsformand i Dansk Ejendomsmæglerforening.

Han mener, at de nye krav til energimærkning af sommerhuse, som blev indført i sommer snarere har været en sten i skoen for sælgerne.

”Det har mere været til irritation, at man har måttet vente med at sætte huset til salg, indtil energikonsulenten har haft tid til at gennemgå huset og give det energimærke,” siger Jesper Andersen, der peger på, at langt de fleste sommerhuse slet ikke kan opnå et særligt ’pænt’ energimærke, fordi de ikke er bygget med henblik på helårsbrug.

Selv om kravet om, at sommerhuse skal være forsynet med energimærke forsvinder, kommer det næppe til at ændre ved udbuddet af fritidsboliger.

”Vi vil ikke se nogen forøgelse i antallet af nyudbudte sommerhuse, blot fordi reglerne ændres. De nuværende regler har ikke holdt sælgerne tilbage fra markedet, men blot været irriterende og skudt ved siden af”, lyder det fra Jesper Andersen.

Fakta:

Antallet af udbudte fritidshuse ligger ifølge Boligsiden, der er landets mest besøgte boligportal, for tiden på 10.300 fritidshuse.

Heraf er det mere end 75 pct. af boligerne, der ikke er udbudt til salg med energimærke. Helt præcis gælder det 7.744 sommerhuse uden energimærke.

Af den resterende del – cirka 2.600 boliger – er omkring 2/3 forsynet med det dårligste energimærke – G.

Kontaktinformation:

Kommunikationsdirektør Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.