Vi vil gerne betale ekstra for at bo tæt på skov

– men kun i helårshuset

Villaer tæt på skov bliver i dag udbudt til salg 25 pct. dyrere end gennemsnittet for villaer i Danmark. Til gengæld har afstanden til skov ingen indflydelse på priserne for sommerhuse.

De danske villaejere vil gerne betale ekstra for at bo tæt på fuglesang og grønne trætoppe. I oktober måned er der på landsplan 1.023 villaer til salg, der ligger inden for 100 meter af en skov, og de er udbudt hele 25 pct. dyrere end gennemsnittet for danske enfamiliehuse. Det viser nye tal fra boligsiden.dk, der til gengæld viser, at en beliggenhed tæt på skov ikke har nogen indflydelse på prisen på sommerhuse – tværtimod.

”Den gennemsnitlige udbudspris for danske villaer, der ligger inden for 100 meter af en skov, er på lige under tre mio. kr. Det er ca. en fjerdedel dyrere end gennemsnittet for de danske villaer, der er til salg. Det viser altså, at nærhed til skov – lige så vel som til vand – er et attraktivt salgsparameter for helårshuse. Det samme kan man til gengæld ikke sige for sommerhuse, hvor gennemsnitsprisen faktisk stiger jo længere væk, du kommer fra skoven ” siger Boligsidens kommunikationschef Birgit Daetz.

Sommerhusejere vil bo tæt på kysten
Danskerne vil altså ikke betale mere for et sommerhus, der ligger tæt på skov. Danske sommerhuse, der ligger inden for 200 meter af en skov, koster i gen-nemsnit 19.000 kr. pr. kvadratmeter, og det er en pris, der faktisk ligger 500 kr. under, hvad et gennemsnitligt dansk sommerhus koster.

”Selv om det kunne tyde på, at vi ligefrem foretrækker at komme længst muligt væk fra skoven, når vi holder fri i sommerhuset, er der nok en anden årsag. I mange sommerhusområder er der langt til skoven, for vores mere end 7.300 kilometer kystlinje gør det oplagt at lægge sommerhusområderne ved havet, og det er nok det, vi skeler mest til, når vi vælger sommerhusområde,” siger Birgit Daetz.

En beliggenhed tæt på vand trækker til gengæld sommerhuspriserne markant opad. De koster nemlig i gennemsnit 30.000 kr. pr. kvadratmeter, og bevæger man sig blot 200 meter væk fra kystlinjen falder udbudspriserne allerede mar-kant med 30 pct.

For mere information, kontakt:
Birgit Daetz på telefonnr. 2121 0284