Udsigt til sø og hav koster over det dobbelte

19. juli 2011

Det er op til 114 procent dyrere at købe en villa eller et rækkehus i første række til sø og hav. Tillige er der ikke mange huse at vælge imellem, hvis man skal kunne lugte Kattegat eller Skagerrak, Arresø eller Silkeborg Søerne fra terrassen. Det viser en opgørelse fra boligsiden.dk.

De fleste af os drømmer om villaen med direkte adgang til egen strand eller rækkehuset med egen søbred og siv i baghaven. Men det er de færreste beskåret at leve drømmen ud; ikke alene er huse med sø- eller havvand som nærmeste nabo væsentlig dyrere end andre huse i nærheden; der er heller ikke ret mange af slagsen til salg. Det viser en ny opgørelse over, hvad villaer og rækkehuse koster i forhold til deres afstand til vand, som boligsiden.dk har lavet.

”Herhjemme er kvadratmeterprisen for villaer og rækkehuse i første række til havet 107 procent højere, end hvis man vælger et hus, der ligger over 500 meter fra kysten. Og går man efter duften af søvand, ligger priserne 114 procent højere,” fortæller Birgit Daetz, som er kommunikationsdirektør hos boligsiden.dk.

Den gennemsnitlige villa, som ligger inden for en afstand af 100 meter til kysten, koster således godt 27.200 kroner pr. kvadratmeter i gennemsnit, mens husene 500 meter eller mere inde i landet kan erhverves for en gennemsnitspris på omkring 13.000 kroner.

Spar 40 procent i ”anden række” til hav eller sø

For villaer og rækkehuse med sø udsigt fra første parket er gennemsnitsprisen cirka 30.000 kroner – godt og vel 16.000 mere end husene, som ligger en halv kilometer eller mere fra søerne.

For at understrege, hvor attraktive husene i første række er, kan man af Boligsidens beregninger se, at der er hele 40 procent at spare ved at vælge et hus, som ligger 100 til 200 meter fra kysten eller søbredden – altså lige bag de mest sø- og kystnære villaer og rækkehuse.

Det hører så med til historien, at der naturligvis ikke er ret mange boliger at vælge imellem, som ligger klos op ad havet eller en sø. Ifølge Boligsidens beregninger er det kun knap 4 procent af alle udbudte villaer og rækkehuse i Danmark, som ligger inden for 100 meter fra havet.

Meget lidt at vælge imellem

”Det drejer sig om godt 800 huse, der ligger direkte ud til havet. Og når det gælder andelen af huse i første række til en af landsdelens søer, er der endnu mindre at vælge imellem; her er der under 170 huse at vælge imellem, hvilket svarer til 0,8 procent af de huse, som ligger i nærheden af en sø,” fastslår Birgit Daetz.

Samlet set er udbuddet af huse til salg inden for 100 meter fra sø og hav kun på 1.000 stykker, hvilket svarer til forsvindende 2 procent af udbuddet af villaer og rækkehuse. Det er for tiden på omkring 47.400. Så det forklarer en hel del om, hvorfor villaer og rækkehuse helt op til fersk- og saltvand er så dyre.

Kontaktperson:

Kommunikationsdirektør Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.