Sydfyns dyreste veje ligger i Svendborg

1. marts 2011

Svendborg fortrænger alt og alle på top 10-listen over veje med de dyreste villahandler set over de sidste to år. Omvendt dominerer Langeland med seks af de ti billigste veje i lokalområdet. Det fremgår af en opgørelse fra boligsiden.dk.

Der står Svendborg på alt, når talen falder på de dyreste veje på Sydfyn og Langeland. En opgørelse fra boligportalen boligsiden.dk viser nemlig, at de dyreste hushandler i de seneste to år er gennemført på ti svendborgensiske veje. I hvert fald når man ser på de gennemsnitlige priser pr. kvadratmeter.

”Lokalområdets dyreste vej er Sundhøjhuse, hvor husene de seneste to år er blevet handlet til en gennemsnitlig kvadratmeterpris på godt 17.100 kroner. Den billigste af de dyreste veje er Skattergade til en gennemsnitspris på over 11.700 kroner kvadratmeteren”, fortæller Boligsidens kommunikationsdirektør Birgit Daetz.

Havudsigt koster dyrt

Fælles for stort set alle de dyreste villaveje er, at de ligger tæt på vandet. Det hænger fint sammen med en tidligere opgørelse fra Boligsiden, der viser, at huse med havudsigt udbydes til priser, der ligger omkring dobbelt så højt som gennemsnitshuset.

Men hvis beliggenheden er rigtig, koster landlig idyl også mere end gennemsnittet. For med på Boligsidens liste over de dyreste veje er også Skovsbovej, der ligger landligt uden for Svendborg. Skovsbovej placerer sig således som nummer syv på listen med en gennemsnitspris på 12.800 kroner pr. kvadratmeter.

Herudover trækker grønne træer og lyden af vand, der slår mod bolværket, prisen opad. Således figurerer Troldeskovvej ved Troldeskoven i Svendborgs østligste del på niendepladsen, mens Skattergade, der går ned til byens havn, er nummer ti på listen over de dyreste veje at købe hus på i 2009 og 2010.

Billigst i Tranekær

Vender man i stedet blikket mod lokalområdets billigste veje, dominerer Langeland, der har ikke færre end seks veje med på top 10-listen.

Billigst er Bygaden i 5953 Tranekær (Tullebølle by). Her er husene de forgangne to år solgt til en pris på i gennemsnit knap 4.200 kroner.

Dyrest af de billigste veje er Torpevej sydøst for Rudkøbing, hvor priserne ligger på godt og vel 6.100 kroner i gennemsnit.

Ud over de seks veje på Langeland ligger de sidste fire i Svendborg Kommune. Så det behøver ikke nødvendigvis være dyrt at købe hus i Svendborg, hvis man da kan undvære havudsigt, skov og havn med bolværk og tjæreduft.

Microsoft Excel-3

Note: Opgørelsen er foretaget ud fra Boligmarkedets udgivelsesområde og er baseret på veje med mindste fire frie handler registreret i SKATs database over tinglyste handler i 2009-2010.

I listerne figurerer vejene under postnr. og tilhørende navn.

Kvadratmeterprisen er beregnet med Finanstilsynets vægtede etageareal.

Kontaktinformation:

Kontaktperson: Kommunikationsdirektør Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.