Stort fald i landejendomspriser

5. Maj 2011

På tre år er udbudspriserne på landejendomme uden landbrugspligt faldet med godt en femtedel. Men der er store forskelle på prisfaldet rundt om i landet. Hårdest er det gået ud over Sjælland og Vestjylland.

Hvis man drømmer om bondegård og stokroseidyl, er tiden måske den rette til at gøre drøm til virkelighed. Udbudspriserne på landejendomme, hvor man ikke behøver dyrke landbrug, er nemlig faldet med 22 pct. siden starten af 2008. Det viser nye tal fra lan-dets mest besøgte boligportal, boligsiden.dk.

”På landsplan er udbudspriserne på landejendomme uden landbrugspligt faldet med mere end en femtedel siden april 2008. Men der er store forskelle på prisudviklingen rundt om i landet. Priserne er faldet mest på Bornholm, hvor de i dag ligger 37 pct. lavere end for tre år siden. Østsjælland, Vestjylland samt Vest- og Sydsjælland følger trop med udbudspriser, der i dag ligger hele 24-30 pct. under niveauet for tre år si-den,” sige Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør hos boligsiden.dk.

Mindre prisfald i det øst-, nord- og sydjyske
I Østjylland, Sydjylland og Nordjylland ligger prisfaldet på landejendomme til gengæld på et lavere niveau end landsgennemsnittet.

”De mindste prisfald i perioden ser vi i Østjylland samt i det sydjyske og nordjyske. Her er priserne blot faldet med 9 pct. i forhold til tiden lige før, finanskrisen brød ud”, siger Birgit Daetz.

Ser man på kvadratmeterpriser, er landejendommene nu billigst på Bornholm. Her ko-ster det gennemsnitlige fritidslandbrug 7.800 kr. pr. kvm. Men også i Nordjylland og Vestjylland finder man ganske lave kvadratmeterpriser – begge steder på godt 10.000 kr. pr. kvm. I Nordsjælland skal man derimod gennemsnitligt betale tre gange så me-get pr. kvm. for en landejendom.

Ikke øget udbud
I et boligmarked med et rekordhøjt antal boliger udbudt til salg ligger antallet af ud-budte landejendomme uden landbrugspligt derimod på samme niveau som for tre år siden, nemlig på ca. 1.600 udbudte ejendomme.

”Udbuddet af boliger er jo generelt steget eksplosivt over de seneste tre år. Et samlet udbud på over 81.000 boliger ligger hele 20 pct. over udbuddet i 2008. Men interessant nok er markedet for landejendomme ikke blevet ’oversvømmet’ af voldsomme stigninger i udbuddet, tværtimod ligger udbuddet på et stabilt niveau. Så det er altså ikke et øget udbud af ejendomme, der har presset priserne nedad, men derimod er det nok snarere en konsekvens af den generelle økonomiske udvikling,” siger Birgit Daetz.

Liggetider stiger dramatisk
Hvor prisudviklingen er ganske forskellig fra landsdel til landsdel, er dette ikke gældende for udviklingen i liggetider. Disse er steget markant i alle egne af landet og ligger alle steder på mellem otte og 11 måneder. Kortest er liggetiden i Østsjælland med knap otte måneder, mens den som det højeste er oppe på 11 måneder i Sydjylland.

”Liggetiderne er steget ganske drastisk. Hvor landejendommene for tre år siden i gen-nemsnit stod til salg hos ejendomsmæglerne i knap fem måneder, er liggetiden steget til mere end det dobbelte i dag. Nu står ejendommene til salg i gennemsnitligt ti en halv måned, og de stærkt forlængede liggetider kan endda tyde på, at priserne på landejendomme endnu ikke har fundet deres naturlige leje”, fastslår Birgit Daetz.

Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.

Det kan løfte salgsprisen: Fik du energirenoveret i 2016?
22. december 2016   ·   2 MIN