Søudsigt koster det dobbelte

Nogle af landets dyreste kvadratmeter finder man i vandkanten af Danmarks over 1.000 søer. Her er huspriserne nemlig dobbelt så høje som en kilometer væk fra ferskvandet. Det viser nye tal fra boligsiden.dk.

Drømmer man om udsigt over Silkeborg Søerne, Søllerød Sø eller en anden af landets flere end 1.000 navngivne søer, skal man være klar til at lægge mere en dobbelt så meget for boligen. Det viser nye tal fra boligsiden.dk. Der er i dag omkring 140 boliger til salg, som ligger inden for en afstand af 100 meter til en sø.

Flyt 100 meter og spar 10.000 kr.
”Boliger med sø-udsigt koster i gennemsnit knap 30.000 kroner pr. kvadratmeter, mens de boliger, der ligger i zonen fra 100 til 200 meter fra søbredden er 10.000 kroner billi-gere,” siger Boligsidens kommunikationschef Birgit Daetz.

Der er altså 1/3 at spare på prisen, hvis man kan give afkald på at fiske aborrer direkte fra ens egen græsplæne. Kvadratmeterprisen falder yderligere – fra 20.000 kroner til knap 17.000, hvis man rykker endnu et stykke væk fra søen i en afstand på 200 til 500 meter fra vandet. Sammenlignet med husene, som ligger mere end en kilometer fra de danske søer, koster de sønære huse i gennemsnit næsten det dobbelte. Lidt over 14.000 kr. pr. kvadratmeter i gennemsnit kan man nøjes med, hvis huset ikke behøver at ligge inden for en kilometers afstand til de danske søer.

”Søudsigt er faktisk ligeså dyrt som havudsigt, og i dag koster sø-udsigt inden for en kilometer stadigvæk cirka 500 kroner mere end den gennemsnitlige kvadratmeterpris for øvrige danske villaer. Men skal villaen ligge helt ned til søen, skal man være klar på at betale det dobbelte for drømmehuset,” siger Birgit Daetz.

I mange tilfælde skal man dybt ned i lommerne for at få penge nok til villa med søudsigt. Et godt eksempel er en palævilla til 16,9 mio. kr. Men så får man også direkte adgang til Søllerød Sø og har skoven til den anden side. Vender man blikket mod den anden ende af landet, kan man overveje at købe en villa direkte til Silkeborg Langsø. Den koster 15,8 mio. kr. og er opført i engelsk stil.

Fakta:
Tabel over prisforskel ved beliggenhed ved sø

Kontaktperson:
Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.

Det kan løfte salgsprisen: Fik du energirenoveret i 2016?
22. december 2016   ·   2 MIN