Nu er det højsæson for sommerhuskøb

14. marts 2011

Fra nu og fire måneder frem boomer markedet for sommerhuse: Der bliver sat mange flere sommerhuse til salg, og langt flere bliver solgt end i årets andre måneder.

Med marts er foråret – i hvert fald ifølge kalenderen – over os, og markedet for sommerhuse oplever nu også sædvanen tro en opblomstring. En opgørelse fra boligsiden.dk viser, at sommerhusejerne begynder at valfarte til landets ejendomsmæglere allerede i februar måned.

”Nyudbuddet af sommerhuse eksploderer i slutningen af vinteren. Ser man alene på 2010, steg antallet af nyudbudte fritidsboliger hos ejendomsmæglerne fra knap 500 i slutningen af januar til over 1.400 i marts måned. Altså næsten en tredobling”, fastslår Boligsidens kommunikationsdirektør Birgit Daetz.

Mere markant i 2010

Med til historien hører, at udviklingen i den nævnte periode i fjor var endnu mere markant end på samme tidspunkt i 2009. Her satte sommerhusejerne godt og vel 600 nye boliger til salg i februar måned, mens tallet måneden efter var knap 1.100.

”Når antallet af nyudbudte fritidsboliger steg så meget i fjor sammenlignet med året forinden, kan det hænge sammen med, at den værste krisesnak var dampet af allerede for et år siden. Derfor har mange nok vejret morgenluft og har forsøgt sig med at sælge fritidshuset”, lyder vurderingen fra Birgit Daetz.

Skal bruges hele sommeren

Tallene mere end understreger, at højsæsonen for sommerhusmarkedet allerede er skudt i gang, og det er der en ganske god grund til.

”Sommerhuskøberne er grundige og seriøse mennesker, der nøje gransker deres økonomi, før de supplerer helårsboligen med en fritidsbolig. Men når man måske har gjort sig sine overvejelser hen over en lang og snefuld vinter, er man klar til at handle, så snart foråret viser sig. Og det handler utvivlsomt også om, at har man besluttet sig for at købe, skal det ske i god tid, så man kan udnytte foråret til at nusse om det nye sommerhus. På den måde er man forberedt til en god, lang sommer i de nye rammer”, slutter Birgit Daetz.

Nogenlunde balance på markedet

Godt nok følger antallet af sommerhuse, der fjernes fra boligsiden.dk, sådan nogenlunde udviklingen i antallet af nyudbud. Der bliver med andre ord også fjernet flere sommerhuse fra mæglernes vinduer, men det sker med noget mindre hast, og stigningen er mere jævn hen over foråret og sommeren.

”Hvor antallet af nyudbudte sommerhuse steg dramatisk på én måned i slutningen af vinteren og stort set holdt sig meget højt måned for måned frem til midt på sommeren, steg antallet af fjernede fritidsboliger fra knap 500 i februar sidste år over 800 i april til lige under 1.000 i juni, hvor det toppede”, siger Birgit Daetz.

Kontaktinformation:

Kontaktperson: Kommunikationsdirektør Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.

Top 10: Midtjyske mæglere lukkede flest hussalg i 2017
23. januar 2018   ·   2 MIN