Motorveje øger salgspriserne på boliger

18. April 2011

En analyse fra boligsiden.dk viser, at den nybyggede motorvej 20, der løber nord om Aarhus fra E45 ved Søften til Løgten har betydet stigninger i huspriserne på op til 31 pct.

Når resten af landet ryster på hovedet af jyder, der kæmper for flere motorveje i deres del af landet, er det ikke helt retfærdigt. Moderne og udbygget infrastruktur er nemlig vejen til flere arbejdspladser og dermed øget velstand og befolkningsudvikling.

En analyse fra boligsiden.dk understreger, at i hvert fald boligpriserne udvikler sig mere positivt end i resten af landet, når et område får motorvej.

Det gælder i hvert fald omkring Nordjyske Motorvej E45, der åbnede i 1994 og de to nyeste motorveje øst for E45. Inden for de seneste to år har østjyderne og alle andre nemlig haft mulighed for at køre stærkt på motorvej 18 og 20. Førstnævnte åbnede i 2008, mens 20’eren blev indviet i fjor. De to nye veje har haft en ganske positiv indflydelse på huspriserne omkring motorvejen, der løber fra Søften til Løgten.

Huspriser op med 1/3
”I områder som Risskov, Hjortshøj og Lystrup er salgspriserne på huse steget med helt op til 31 pct. Og det er alene i perioden fra 2008 til 2010. Samtidig er de på landsplan faldet med 2,4 pct., og ser man på Østjylland som helhed, er priserne i hele landsdelen faldet med 1,6 pct. Så når jyderne lobbyer for flere motorveje i for eksempel Midtjylland, er der bestemt mening med galskaben”, fortæller Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør hos Boligsiden.

Som det fremgår af kortet fra boligsiden.dk topper Lystrup med en stigning i huspriserne på knap en tredjedel på to år, mens stigningen er 19 pct. i Hjortshøj og 9 pct. i Trige og Skødstrup.

Om udviklingen så holder på den lange bane er mere usikkert. Hvis man sammenligner med Nordjyske Motorvej E45, som åbnede i 1994, udviklede huspriserne sig helt identisk med priserne omkring motorvej 18 og 20, som altså er åbnet inden for de seneste to år.

”Fra 1993 til 1994 dykkede priserne i Hinnerup, der ligger på vestsiden af E45, med mere end 5 pct. Efter åbningen af motorvejen steg de derimod markant – med omkring 20 pct. frem til 1996, hvorefter prisudviklingen i et par år svingede lidt op og ned. I 2000 lagde de sig på samme niveau som i resten af Østjylland”, forklarer Birgit Daetz.

De seneste to år er huspriserne i Hinnerup er faldet med 21 pct. efter de to nyeste motorveje er åbnet, mens huspriserne i postnumrene nord og syd for de nye veje er steget.

Hinnerup meget dyrere i dag
Udviklingen kunne dermed antyde, at priserne finder et mere naturligt leje, når den vildeste begejstring blandt boligkøberne har lagt sig.

”Men det hører med til historien, at Hinnerup blev løftet op over niveauet for det øvrige Østjylland. I 1994 var huspriserne i Hinnerup de samme som gennemsnittet for Østjylland, men i dag koster en kvadratmeter hus dér 15 pct. mere end i det øvrige Østjylland”, siger Birgit Daetz.

Det er altså på trods af, at der har været et prisfald på 12 pct. over de sidste to år. Det er med andre ord ikke urealistisk, at stigningen i huspriserne omkring de to nye motorvejsstykker fra Søften til Løgten ikke bare er en døgnflue, men rent faktisk lægger sig fast på et noget højere niveau end tidligere set.

Se udviklingen siden 2008 på kortet i kortboksen til højre

Kontaktinformation:
Kommunikationsdirektør Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.