Masser af parcelhuse fra 60’erne og 70’erne til salg

13. januar 2011

Ejendomsmæglernes hylder bugner af parcelhuse fra 60’erne og 70’erne. Hele 31 pct. af alle enfamiliehuse, der er til salg netop nu, er bygget i perioden fra 1961 til 1980. Det viser en opgørelse fra boligsiden.dk.

Parcelhuset er stadig populært hos danskerne. Og den gode nyhed til boligkøbere med hang til de klassiske, veldisponerede parcelhuse fra 60’erne og 70’erne er, at det netop er huse fra denne periode, der dominerer på hylderne hos ejendomsmæglerne. Det viser tal fra boligsiden.dk, der har opgjort andelen af huse til salg netop nu på byggeperioder inden for intervaller af 20 år.

”De ældre parcelhuse udgør i dag 31 pct. af alle de enfamiliehuse, der er til salg herhjemme. Det svarer til godt og vel 12.000 udbudte boliger. Men den store andel skal ses i sammenhæng med byggeboomet i 60’erne, hvor den danske økonomi buldrede derudad, og vi flyttede ud af byerne til en ny tilværelse med moderne parcelhus og egen have,” siger Boligsidens kommunikationsdirektør Birgit Daetz.

Flest til salg på Østsjælland
I løbet af 60’erne og 70’erne blev der således opført omkring 460.000 parcelhuse rundt om i landet. Det svarer til omkring 40 pct. af samtlige huse. I visse dele af landet er andelen af 60’er- og 70’er-huse til salg endog særligt stor. Det gælder især på Sjælland.

”På Østsjælland udgør 60er- og 70er-villaerne 47 pct. af det samlede antal huse, der er til salg. Dette er dog naturligt nok, idet en stor del af boligmassen i dette område netop er opført i denne periode. Er man derimod på udkig efter et hus fra 60’erne eller 70’erne på Bornholm, vil der være længere mellem mulighederne. Her er kun 17 pct. af udbuddet opført i perioden 1961-1980, mens hele 33 pct. af husene til salg på Bornholm er mere end 100 år gamle,” fortæller Birgit Daetz.

Kun få nyere villaer til salg
Ser man på 80’erne og 90’erne er husene i denne byggeperiode repræsenteret med den mindste andel af det samlede villaudbud. Denne del udgør blot otte pct.

”Mange familier, der har opført hus i 80’erne og 90’erne, ser først nu deres børn flyve fra reden. Derfor har flytning til en anden og måske mindre bolig for dem næppe været aktuelt i mange år. Det kan være en del af forklaringen på, at der ikke er så mange af netop den type huse til salg,” slutter Birgit Daetz.

Kontaktinformation:
Kommunikationsdirektør Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.

Top 10: Midtjyske mæglere lukkede flest hussalg i 2017
23. januar 2018   ·   2 MIN