Hvert tiende hus står kun til salg i en måned

28. april 2011

På trods af at udbuddet af huse til salg i disse uger bare stiger og stiger, står hvert 10. hus stadig kun til salg på internettet i en måned eller mindre. Men der er store regionale forskelle. Det viser tal fra boligsiden.dk.

Antallet af villaer og rækkehuse til salg bare stiger og stiger. Men selv om der er mange flere varer på ejendomsmæglernes hylder, går salget ikke langsommere. Det fremgår af en opgørelse fra landets mest besøgte boligportal, boligsiden.dk.

På landsplan bliver hvert 10. enfamiliehus nemlig fjernet fra ejendomsmæglernes vinduer inden for den første måned, efter de er sat til salg. Det er den samme andel som i starten af december, da boligsiden.dk sidst lavede en tilsvarende opgørelse.

”Der står næsten 10 pct. flere enfamiliehuse til salg i dag sammenlignet med for fem måneder siden. Alligevel bliver den samme andel af de udbudte huse – altså hvert tiende – fjernet fra internettet inden for én måned, fra de sættes til salg, hvilket er en indikator på, at husene bliver solgt inden for den første måned,” siger Birgit Daetz, kommunikationsdirektør hos boligsiden.dk.

Store regionale forskelle
Der er dog regionale forskelle på hvor stor en andel af enfamiliehusene, der fjernes inden for den første måned i udbud.
I København By er det således helt op imod 18 pct. af husene, der kun når at stå til salg i højest en måned, mens tallet i Øst- og Nordsjælland ligger på cirka 13 pct. I landsdelene Fyn samt Vest- og Sydsjælland er det kun godt 5 pct. af husene, som bliver fjernet i løbet af en måned. I Vestjylland ligger andelen på godt og vel 7 pct. og de resterende landsdele – Syd-, Øst- og Nordjylland, samt Bornholm og Københavns Omegn – rammer lige ned i landsgennemsnittet, som altså er på 10 pct.

Også når man ser på andelen af huse, der står til salg i maksimum tre måneder, er markedet helt stabilt. Nøjagtig som for fem måneder siden er det i dag hvert fjerde hus, der fjernes fra internettet inden for tre måneder. Sådan har det i øvrigt set ud over det sidste halvandet års tid.

”Det er igen København, forstæderne og Nordsjælland, der er hurtigst med mere end hvert tredje hus, som fjernes inden for de tre første måneder i udbud. Og igen er det Vest- og Sydsjælland samt Fyn, der må lide den tort at ligge bagest. Her er andelen på cirka 15 pct.,” slutter Birgit Daetz.

Kontaktperson:

Kommunikationsdirektør Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.

Det kan løfte salgsprisen: Fik du energirenoveret i 2016?
22. december 2016   ·   2 MIN