Hvert fjerde hus står til salg i under tre måneder

11. februar 2011

25 pct. af alle udbudte huse står til salg på internettet i mindre end tre måneder. Det er især hovedstaden, der trækker i en positiv retning, mens Vest- og Sydsjælland samt Fyn trækker statistikken nedad.

Sætter man sin bolig til salg hos ejendomsmægleren i dag, kan man håbe på, at man er i blandt den fjerdedel af hussælgere, der kan se frem til at få huset solgt i løbet af bare tre måneder. I hvert fald er 25 pct. af alle huse, som mæglerne lægger ud på internettet, fjernet fra nettet igen i løbet af bare tre måneder. Det fremgår af en ny opgørelse fra boligsiden.dk.

Tallene viser imidlertid også, at der er store geografiske forskelle på, hvor stor en andel af de udbudte huse, der fjernes fra internettet inden for de første tre måneder.

”Det er helt klart hovedstadsområdet, der trækker statistikken i den gode retning. Såvel i København by som i forstæderne er det cirka fire ud af ti huse, der står til salg på internettet i tre måneder eller mindre,” fortæller Boligsidens kommunikationsdirektør Birgit Daetz.

Nordsjælland ligger også pænt, idet det her er knap hvert tredje hus, der står til salg i maksimum 90 dage. Derimod står det mere skidt til længere ude på Sjælland.

Langsomt salg flere steder i landet
”Husmarkedet har det stadig svært flere steder i landet. Værst ser det ud i Vest- og Sydsjælland. Her er det kun omkring 15 pct. af hussælgerne, der kan regne med, at huset er solgt inden for de tre første måneder af udbudsperioden. På Fyn går det kun lidt bedre: Her er det 20 pct. af husene, der står til salg i maksimalt tre måneder,” fastslår Birgit Daetz.

I de øvrige dele af landet rammer niveauet ganske fint omkring landsgennemsnittet – altså cirka 25 pct. af de udbudte huse, som er taget af nettet i løbet af tre måneder.

Hver tiende fjernet på en måned
Ser man på hvor stor en andel af husene, der forsvinder fra markedet inden for blot en måned, er der tilsvarende store geografiske udsving. Igen er det København og forstæder, der leder feltet med en andel på cirka 16 pct. af husene, som er taget af nettet inden for den første måned.

Og igen er det Fyn samt Vest- og Sydsjælland, der indtager sidstepladserne – begge steder er det kun 3 pct. af husejerne, der kommer af med huset på én måned.

”Samlet set er det på landsplan omkring 10 pct. af alle udbudte huse, som er taget af internettet inden for den første måned. Markedet for villaer og rækkehuse holder sig dermed på et nogenlunde stabilt niveau. For to måneder siden lå tallene nemlig i store træk på samme niveau som i dag. Og den gode nyhed i denne sammenhæng er, at antallet af fjernede huse generelt falder lidt hen over vinteren, så der er grund til behersket optimisme på boligsælgernes vegne.” slutter Birgit Daetz.

Kontaktinformation:
Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.