Hvert femte fritidshus sælges på under tre måneder

19. juli 2010

20 pct. af de fritidshuse, der sættes til salg, bliver fjernet fra butiksvinduerne hos ejendomsmæglerne inden for tre måneder. Det er væsentligt flere, end i boligkrisens værste måneder. Det viser nye tal fra boligsiden.dk.

Prisfald på sommerhuse og en faldende rente har efter en voldsom nedfrysning varmet markedet for fritidshuse så meget op, at 20 pct. af alle fritidshuse i dag står til salg i mindre end tre måneder. Det er en kraftig fremgang i forhold til tiden omkring efter-året 2008 – i krisens første måneder – hvor tallet var helt nede på 10 pct. Det viser nye tal fra Boligsiden.dk.

”For små to år siden var det kun hvert tiende fritidshus, der stod til salg i maksimalt tre måneder. Nu er tallet fordoblet og i dag er det mere end hvert femte sommerhus, der bliver fjernet fra internettet inden for 90 dage,” siger kommunikationschef hos Boligsiden Birgit Daetz.

Ser man på andelen af fritidshuse, der er taget af internettet allerede efter en måned i udbud, er det i dag knap syv pct. af husene, der står til salg i en måned eller mindre.

Gang i sommerhushandlerne
Når en bolig er fjernet fra internettet, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at den også er solgt. Alligevel mener Birgit Daetz, at tallene er et godt udtryk for, at der er kommet mere gang i sommerhushandlerne.

”Tallene stemmer meget godt overens med de indberetninger, vi får fra ejendoms-mæglerne over deres faktiske salg. Det er dog vigtigt at huske på, at boligmarkedet næsten var gået helt i stå i slutningen af 2008 og det meste af sidste år. Vores nye tal viser en tydelig tendens til, at der igen er ved at komme godt gang i handlerne – også med fritidshuse,” slutter Birgit Daetz.

Boligsiden.dk er i dag Danmarks mest besøgte boligsite og har på landsplan flere end 10.750 fritidshuse til salg.

Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284

Top 10: Midtjyske mæglere lukkede flest hussalg i 2017