Hver tredje bolig annonceres med energimærke

2. september 2010

30 pct. af alle boliger til salg har nu energimærke, og det er ikke kun de nye boliger til salg, der bliver energimærket. Mere end 16.000 boligsælgere har frivilligt valgt at annoncere deres bolig med energimærke, selvom de ikke er omfattet af de nye regler. Det viser helt nye tal fra boligsiden.dk.

Klimabevidstheden er for alvor ved at trænge ind i de danske stuer. Her blot to måneder efter, at de nye regler trådte i kraft 1. juli, annonceres nu flere end 23.000 boliger med energimærke ud af de i alt omkring 76.000 boliger til salg i hele landet på boligsiden.dk. Dette svarer til omkring 30 pct. af alle boliger til salg.

”Næsten hver tredje bolig til salg annonceres i dag med energimærke. Det skyldes, at mange af de boliger, der er blevet sat til salg før reglen trådte i kraft, annonceres med energimærket, selvom de ikke er omfattet af de nye regler. Det er en klar indikation af, at boligsælgerne har taget de nye regler til sig,” siger Birgit Daetz, kommunikationschef hos Boligsiden.

16.300 boligsælgere med annonceret energimærke

I alt har 16.300 boligsælgere, som har sat deres bolig til salg før den 1. juli, annonceret energimærket på deres bolig, selv om de ikke er omfattet af reglerne. I dag er der cirka 11.000 af disse boliger, som fortsat står til salg på boligsiden.dk:

”De boligsælgere, der har haft deres bolig til salg, før de nye regler trådte i kraft, ser uden tvivl en fordel i, at energimærkningen fremgår af boligannoncen – det er ganske enkelt et vigtigt parameter i konkurrencen med de øvrige boligsælgere,” siger Birgit Daetz.

Samlet set vises der i dag energimærke på cirka 17 pct. af alle de boliger, som er lagt på boligsiden.dk inden 1. juli.

Boligsiden.dk er Danmarks mest besøgte boligsite og har i dag omkring 76.000 boliger til salg i hele landet, og 23.500 af dem er altså nu forsynet med energimærke.

Fakta om boligens energimærke:

Energimærkningen af boliger kan bedst sammenlignes med den ordning, som de fleste kender fra køleskabet eller vaskemaskinen. Boligerne inddeles i otte kategorier, hvor A1 og A2 er de laveste og altså de mest energirigtige, mens G er boligerne med mest energiforbrug. Boligsiden har omsat bogstavværdierne til tal, hvorfor A1 og A2 svarer til 1,0, mens G svarer til 7,0.

Kontaktperson:
Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.
Læs også mere på boligsiden.dk.

Top 10: Midtjyske mæglere lukkede flest hussalg i 2017
23. januar 2018   ·   2 MIN