Hver anden bolig har stået til salg i mere end 200 dage

13. april 2011

Trods den senere tids bedring på boligmarkedet, har den stigende aktivitet ikke gjort indhug i puklen af boliger, der har været til salg i mere end 200 dage. Nye tal fra Boligsiden viser, at næsten hver anden bolig til salg har været udbudt i 200 dage.

De friske varer på hylderne er ofte de mest interessante, og det gør sig tilsyneladende også gældende på boligmarkedet. I hvert fald har kortere salgstider på både villaer, rækkehuse og ejerlejligheder ikke fået nedbragt andelen af boliger, som har været til salg i mere end 200 dage.

Hele 46 pct. eller næsten hver anden bolig til salg i Danmark har i dag været udbudt i mere end 200 dage og tallet dækker over et større og større antal i kraft af, at udbud-det af boliger er på sit allerhøjeste netop nu.

”Boligsidens tal viser, at andelen af boliger, der har været udbudt til salg i mere end 200 dage, har været stabilt i snart to et halvt år – trods en generel bedring i bolig-markedet. Tallet hænger sammen med, at boligkøberne er mere interesserede i boli-ger, der har været udbudt kortere tid og at der hele tiden kommer nye boliger på markedet. Bare inden for det seneste år er udbuddet af boliger steget med 5 pct.,” siger Birgit Daetz, kommunikationsdirektør hos Boligsiden.

Lange liggetider i Sydjylland og Vestjylland
Der er store regionale forskelle, hvis man ser på hvilke områder, der har den største andel af boliger med høj liggetid. Den højeste andel finder man i Sydjylland og Vest-jylland. I begge regioner udgør andelen af huse, der har samlet støv på ejendoms-mæglernes hylder i mere end 200 dage, hele 70 pct. af det samlede antal huse til salg.

Færrest boliger med lang liggetid finder man omkring København, hvor andelen i Kø-benhavn by er på 20 pct. mens København omegn tegner sig for 25 pct. Ligeledes tegner København sig sammen med Nordsjælland og Østsjælland for de største fald i andelen af boliger med høj liggetid de seneste år.

”Det er desværre karakteristisk for situationen på boligmarkedet lige nu, at det kun er omkring Hovedstaden, at vi ser et fald i andelen af boliger med lange liggetider. I re-sten af landet går det betydeligt mere trægt for ejendomsmæglerne med at få solgt de gamle emner. Samtidig er der ingen tvivl om, at det rekordstore udbud af boliger be-tyder, at der kan gå et stykke tid før vi vil se en større reduktion i den lange liggetid,” siger Birgit Daetz

Tallene bygger på udtræk af liggetider på samtlige villaer, rækkehuse, ejerlejligheder, andelsboliger og villalejligheder registreret på boligsiden.dk.

Landsdel

Andel med liggetid over 200 dage

Ændring af andel ift. 2009

Bornholm

Fyn

København by

Københavns omegn

Nordjylland

Nordsjælland

Østjylland

Sydjylland

Vest- og Sydsjælland

Vestjylland

Østsjælland

I alt

Kontaktinformation:
Kommunikationsdirektør Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.

Landsdel

Andel med liggetid over 200 dage