Flere huse til salg i under en måned

2. december 2010

Selv om der sættes flere enfamilieshuse til salg, stiger andelen af huse, der står til salg i en måned eller kortere. Det viser tal fra boligsiden.dk.

I dag bliver mere end hvert 10. enfamilieshus fjernet fra internettet allerede i løbet af den første måned. Det er flere end sidste år, hvor hver 11. bolig blev taget af internettet inden for en måned.  Det viser dugfriske tal fra boligsiden.dk.

”Når vi sammenligner med i fjor, er der flere boligsælgere, som fjerner huset fra internettet allerede i løbet af den første måned, efter det er sat til salg. Det er en indikator på, at husene bliver solgt inden for den første måned, og det viser, at boligmarkedet har klaret sig flot gennem 2010. Mange boligsælgere er altså blevet skrappere til at komme af med huset hurtigt,” siger Boligsidens kommunikationschef Birgit Daetz.

Der er store geografiske forskelle. Det er måske ikke overraskende, at det er København og forstæder – samt Nordsjælland – hvor hussælgerne hurtigst kommer af med villaen.

”I København steg andelen af huse, der blev fjernet efter henholdsvis en og tre måneder, gennem 2009. Tallet har holdt sig på et stabilt, højt niveau i 2010, hvor hvert femte hus nu bliver fjernet fra internettet inden for den første måned. Det samme gælder for forstadskommunerne til hovedstaden samt Nordsjælland – og i øvrigt også i Nordjylland”, fastslår Birgit Daetz.

Status quo på hussalg inden for tre måneder
Mens der er fremgang at spore for huse, der tages af markedet inden for den første udbudsmåned, hersker der status quo i 2010 på antallet af villaer eller rækkehuse, der fjernes fra internettet inden for de første tre måneder.

”Dette niveau er meget stabilt sammenlignet med sidste år – det er mindst hver fjerde hus, der bliver fjernet fra internettet inden for de første tre måneder. Hermed holder boligmarkedet fint farten i 2010 set i lyset af, at antallet af boliger, der bliver udbudt til salg, er steget i år sammenlignet med 2009,” siger Birgit Daetz.

I Østjylland – ført an af Århus – samt i Østsjælland og København bliver over 30 pct. af husene taget af internettet – og dermed formodentlig solgt – i løbet af 90 dage.

Kontaktinformation:
Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.