Få 46 billige huse for prisen af ét dyrt

24. januar 2011

Prisspændet mellem de dyreste og billigste huse er blevet større. Mens priserne på landets dyreste huse har holdt sig i ro de seneste to år, er de billigste huse blevet endnu billigere. I dag kan man således for gennemsnitsprisen af landets dyreste huse få 46 af de billigste huse.

Landets absolut billigste huse er gennem de seneste to år faldet med 12 pct. i pris. Samtidig er de allerdyreste steget med 1 pct. Det betyder, at man i dag kan få en pæn håndfuld flere af de allerbilligste huse, for hver gang man kan få ét dyrt hus. Det viser tal fra boligsiden.dk, der har opgjort gennemsnitsprisen for henholdsvis den dyreste og den billigste procentdel af de villaer, der er til salg i hele landet.

”Tallene viser, at man for gennemsnitsprisen af landets dyreste huse i dag får 46 af de billigste huse. For to år siden fik man kun 40 billige huse for hvert dyrt hus,” fortæller Birgit Daetz, kommunikationsdirektør hos Boligsiden.

Er man ude efter et af landets billigste huse, skal man i gennemsnit af med 300.000 kroner for et hus, der er blandt den billigste procent. Har man derimod råd til at gå på boligjagt blandt den dyreste procent af husene, må man indstille sig på, at prisen i gennemsnit ligger på knap 14 mio. kroner for en villa.

De billigste af de billige er blevet endnu billigere

Vælger man kun at betragte den billigste promille af de udbudte villaer mod den tilsvarende andel af de dyreste huse, er prisudviklingen endnu mere tydelig. Her har udviklingen nemlig i endnu højere grad betydet, at de billigste huse er blevet billigere.

”I dag får man en tredjedel flere billige huse for den gennemsnitlige pris af et dyrt hus. Gennemsnitsprisen på de dyreste huse er nemlig steget med 15 pct., når man kun kigger på 1 promille af udbuddet. Derimod er prisen for de allerbilligste huse faldet med 19 pct. over de sidste to år,” fastslår Birgit Daetz.

Tallene dækker over udviklingen på landsplan, men zoomer man ind på de enkelte landsdele, fremgår det af Boligsidens tal, at udviklingen er mest markant på Fyn, i Københavns Omegn og Nordsjælland.

”På Fyn får man i dag 50 pct. flere billige huse for gennemsnitsprisen af de dyreste, i Københavns Omegn er andelen steget med 37 pct., mens tallet er 38 pct. i Nordsjælland. I Vestjylland, som den eneste landsdel, er udviklingen omvendt. Her får man i dag 5 pct. færre af de billige huse for gennemsnitsprisen af de dyreste. Dette skyldes, at den dyreste procent af de dyreste boliger er blevet 15 pct. billigere siden starten af 2009”, slutter Birgit Daetz.

Se også Danmarks dyreste villa koster lige så meget som de 280 dyreste tilsammen

Kontaktinformation:

Kommunikationsdirektør Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.

Det kan løfte salgsprisen: Fik du energirenoveret i 2016?
22. december 2016   ·   2 MIN