Energimærket har ringe indflydelse på boligkøbernes valg

27. januar 2011

Boligkøberne går ikke nødvendigvis efter boliger med særlig god energitilstand. Nye tal fra boligsiden.dk viser nemlig, at andelen af solgte boliger i de otte forskellige energiklasser stemmer godt overens med fordelingen af energimærker blandt de udbudte boliger.

Boligkøberne lader ikke deres valg af nyt hus eller lejlighed påvirke af boligens energimærke. Det er i hvert fald den konklusion, man kan drage på baggrund af nye tal fra boligsiden.dk. Tallene viser, at der i vid udstrækning er overensstemmelse mellem energimærkernes fordeling på de boliger, der bliver solgt, og på samtlige af de 72.300 boliger, der er udbudt til salg.

”Det har siden 1. juli i fjor været lovpligtigt, at boligen er forsynet med en tydelig mærkning af energitilstanden, før den må annonceres til salg. Vores seneste tal viser, at køberne tilsyneladende ikke lader deres valg af bolig diktere af energimærket. Der bliver da utvivlsomt holdt øje med energimærket, men i sidste ende vælger køberne nok mere ud fra deres drømme og økonomiske formåen her og nu. Sidenhen kan man så overveje at forbedre boligens energitilstand,” siger Boligsidens kommunikationsdirektør Birgit Daetz.

C og D mest almindelige
Selvom der er en relativ jævn fordeling af energimærkerne, der går fra A til G, i den samlede mængde af boliger, der er udbudt til salg, så er energimærket C og D de mest gængse klassificeringer.

”29 pct. af de boliger, der står til salg, er forsynet med mærke D. Til sammenligning repræsenterer samme energiklasse 27 pct. af de samlede handler. I energiklasse C ligger tallene side om side, idet hver femte udbudte bolig og hver femte solgte bolig er placeret i C-klassen,” fortæller Birgit Daetz.

Når man ser nærmere på de enkelte boligtyper, er det kun lystejendommene, der skiller sig en smule ud.

”Mens 31 pct. af de udbudte lystejendomme har energimærke G, udgør denne klasse kun 12 pct. af de solgte boliger. Derimod udgør energiklasse E en tredjedel af de solgte lystejendomme,” siger Birgit Daetz.

På markedet for ejer- og andelslejligheder lader det til, at boligkøberne vælger at se bort fra energimærket, som typisk ligger i den dårlige ende af bogstavskalaen.
”Hvis man for eksempel ensidigt kigger på markedet for andels- og ejerlejligheder i København, som jo er altdominerende dér, så er energitilstanden i den overvejende del af boligerne ikke for god, da meget byggeri er opført i årene før 2. Verdenskrig. Derfor ser køberne utvivlsomt stort på energitilstanden.”

Selv om energimærket ikke umiddelbart har den store betydning for vores valg af bolig, er det værd at bemærke, at boligprisen er højere, jo bedre energitilstanden er. Huse med energimærke A sælges til en gennemsnitlig kvadratmeterpris på 20.000 kr., mens villaer med energimærke G i gennemsnit handles til godt 12.000 kr. pr. kvadratmeter.

Opgørelsen omfatter alene de boliger, som henholdsvis står til salg med energimærke og er solgt med energimærke på annonceringstidspunktet.

Kontaktinformation:
Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 21 21 02 84.