Ejendomsmæglerne er klar til at annoncere med energimærkning

29. juni 2010

Landets ejendomsmæglere er klar til at håndtere de nye regler om annoncering af boligers energimærkning, som træder i kraft i morgen. I samarbejde med Boligsiden.dk lancerer bran-chen et fælles energimærkningslogo, som fremover vil ledsage alle boligannoncer.

Alle ejendomme, der sættes til salg fra og med 1. juli 2010, skal annonceres med energimærkning. Det har et bredt flertal i Folketinget besluttet. Ejendomsmæglerbranchen er positive over for den nye lovgivning og har tidligt igangsat flere tiltag for at sikre, at de nye annonceringsregler kan indføres så let og smidigt som muligt.

”Energiforbruget har stigende betydning for stadig flere boligkøbere, og de nye regler betyder, at man nu allerede i den tidlige fase, hvor man søger efter ny bolig, også kan bruge energimærkningen som sammenligningsparameter. Vi har arbejdet hårdt for at kunne implementere de nye annonceringsreg-ler, og vi er klar til på torsdag,” siger formanden for Dansk Ejendomsmæglerforening (DE), Steen Win-ther-Petersen.

For at gøre det enkelt og overskueligt for forbrugerne har ejendomsmæglerbranchen i samarbejde med deres fælles boligportal, Boligsiden.dk, på eget initiativ udviklet et særligt energimærknings-logo, som vi kender det fra hårde hvidevare og lignende.

”Det har været afgørende for os at finde en løsning, som dels var muligt at implementere på Boligsi-den, og som dels gør det let for boligkøberne at sammenligne energimærkningen på de forskellige salgsemner. Det mener vi er lykkedes,” siger adm. direktør i Boligsiden A/S, Søren Lægaard.

Det er kun de ejendomme, der sættes til salg fra og med 1. juli, der skal ledsages af energimærkning i annonceringen. For ejendomme, der allerede er sat til salg inden den dato, kræves ingen energi-mærkning i forbindelsen med annoncering, men blot inden en købsaftale underskrives.

• Steen Winther-Petersen, formand i DE – tlf. 33 36 10 48
• Søren Lægaard, adm. direktør i Boligsiden A/S – tlf. 24 24 71 71