Det tager 208 dage at sælge huset

30. april 2009

Syv måneder. Så længe tager det i dag at få solgt villaen eller rækkehuset, og for ejerlejligheder er udsigterne om et salg endnu længere. Selvom det er dystre tal for de boligejere, der står og skal sælge, er den gennemsnitlige lig-getid faktisk faldet med godt 16 procent det seneste år, viser den nyeste kvartalsstatistik fra Boligsiden.dk.

Der er i dag 41.600 villaer, rækkehuse og villalejligheder til salg i Danmark. Den gennemsnitlige liggetid for disse er 208 dage, og det er en lille stigning i forhold til sidste kvartal. Ikke desto mindre ser det ud til, at antallet af liggedage er støt faldende – nemlig med 16,5 pct. i løbet af det seneste år. Samtidig viser tallene fra Boligsiden.dk, at den gennemsnitlige udbudspris på en villa eller et rækkehus lige nu ligger på godt 2,3 mio. kr. – et gennemsnitligt fald på lidt over 11 pct. i det forløbne år.

”Boligejere, der sættes deres boliger til salg nu, skal forvente, at der går lidt mere end et halvt år, inden boligen er solgt. Det viser vores nyeste tal. Men faldet i antallet af liggedage over det seneste år indikerer, at der er stigende interesse og købelyst på markedet. Samtidig oplever vi en stigende trafik på Boligsiden.dk, som uden tvivl skyldes, at boligpriserne nærmer sig et niveau, hvor rigtig mange kan være med,” siger kommunikationschef i Boligsiden A/S, Birgit Daetz.

Liggetiderne på ejerlejligheder er ligeledes faldet i løbet af det sidste års tid, men den gennemsnitlige liggetid på landsplan er her fortsat helt oppe på 238 dage – altså godt otte måneder. I alt cirka 11.500 ejerlejligheder er til salg i dag, og det er 15 pct. min-dre end for et år siden. Den gennemsnitlige udbudspris ligger på knap 2 mio. kr., hvil-ket svarer til et fald på knap 10 pct.

”Interessen for at købe ejerlejligheder, som længe har været hårdt ramt af stilstand, er stigende. Vi oplever især, at der er stor interesse for små lejligheder i de store byer som Århus og København. Dette skyldes især, at priserne har fået et kraftigt dyk, og det åbner for, at flere har råd til at købe en lejlighed,” siger Birgit Daetz.

Markedet for fritidshuse er fortsat hårdt ramt og den gennemsnitlige liggetid for fri-tidshuse er i dag 309 dage for de knap 10.000 fritidshuse, der er til salg landet over. Gennemsnitsprisen for et sommerhus i Danmark ligger i dag på omkring 1,7 mio. kr., hvilket svarer til et fald på 3,5 pct. i løbet af det sidste år.

Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil 2121 0284
eller se www.boligsiden.dk/statistik