Det koster kassen at bo på toppen

14. juli 2010

Prisen på ejerlejligheder stiger for hver etage, man bevæger sig opad. Lejligheder øverst i en opgang koster i gennemsnit 66 pct. mere pr. kvadratmeter end lejlighederne i stueetagen. Det viser nye tal fra boligsiden.dk.

Selv om et ordsprog siger, at der er koldt på toppen, behøver det ikke nødvendigvis at gælde alle aspekter af livet. Når det gælder markedet for ejerlejligheder, er der voldsom forskel i prisen alt efter hvor i ejendommen, boligen ligger. Boligsiden har sammenlignet priserne på, hvad en ejerlejlighed koster på de traditionelle etager fra stueniveau og op til 5. sal, der almindeligvis er øverste etage i etageejendommene i de fleste store byområder rundt om i landet.

”Ganske kort kan man sige, at vores salgspriser viser, at femte etage-lejlighederne koster 66 pct. mere end lejlighederne i stueplan, der almindeligvis er de billigste. Priserne stiger så at sige, desto højere oppe man ønsker at bo,” siger Boligsidens kommunikationschef Birgit Daetz.

Ikke stor forskel fra stuen til 2. sal

Hvor den gennemsnitlige kvadratmeterpris i den nederste etage ligger på 19.900 kroner, skal man således af med 32.500 kroner for at bo på 5. sal. Rækker økonomien ikke til en investering i de dyre kvadratmeter på toppen, men er stuen for tæt på jorden, kan man med fordel vende blikket mod 1. og 2. sal uden at blive flået.

”Lejlighederne på 1. sal er faktisk kun gennemsnitligt 300 kroner dyrere end stuelejlighederne, og på 2. sal koster kvadratmeterne kun omkring 1.300 kroner mere end i stuen,” siger Birgit Daetz.

’Penthouse-lejligheder’ dobbelt så dyre som i stuen
’Penthouse-lejlighederne’ er omtrent dobbelt så dyre som tilsvarende lejligheder i stueetagen, hvis man kigger på udbudsprisen. 3,1 mio. kr. koster det i gennemsnit at bo på toppen, mens man slipper med godt og vel 1,6 mio. kr. i bunden af ejendommen.

”Det er ikke mønstret alle steder i landet – og det kan godt lade sig gøre at finde ejendomme, hvor priserne fra stuen og op til 5. sal er meget identiske, eller at prisen er lavere, hvis der er tale om en lejlighed med skrå vægge. Men rigtig mange steder er forskellene udtalte”, siger Birgit Daetz.

Boligsiden er Danmarks mest besøgte boligsite og viser i dag knap 10.000 ejerlejligheder og 5.000 andelsboliger til salg i hele landet. Se mere på boligsiden.dk.

Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.

Top 10: Midtjyske mæglere lukkede flest hussalg i 2017
23. januar 2018   ·   2 MIN