Boom i antal boliger til salg

14. juli 2010

Antallet af boliger til salg er steget markant det seneste kvartal, og sam-tidig står boligerne væsentlig kortere tid til salg. Det vidner om, at der igen er ved at komme fuld gang i de danske bolighandler. Det viser se-neste kvartalsrapport fra boligsiden.dk.

Boligudbuddet stiger, og liggetiderne falder markant. Det er den korte konklusi-on, man kan drage på baggrund af seneste kvartalsrapport fra boligsiden.dk. I alt er der netop nu knap 6.000 flere boliger til salg, når man sammenligner med tallene ved udgangen af årets første kvartal. Dermed er det samlede boligudbud ved indgangen af juli oppe på over 76.500 boliger. Det tal er på niveau med den seneste rekord, som blev sat tilbage i slutningen af oktober 2008.

”Det er over hele linjen, at der kommer nye boliger til. Over de seneste tre må-neder er udbuddet af enfamiliehuse steget med ni pct., mens der er kommet 10 pct. flere ejerlejligheder til salg. Og kigger man på markedet for fritidshuse, er udbuddet steget med over 15 pct., hvilket selvfølgelig også hænger sammen med, at det netop nu er højsæson for sommerhusmarkedet,” siger Boligsidens kommunikationschef, Birgit Daetz.

Den øgede handelsaktivitet og de mange nye boliger til salg afspejler sig derfor også i liggetiderne – den tid, som de udbudte boliger har stået til salg. Liggeti-derne er faldet markant gennem andet kvartal. I dag står enfamiliehuse til salg i 36 dage mindre, og ejerlejlighedernes liggetid er faldet med 52 dage, mens fri-tidshusene nu gennemsnitligt står til salg to måneder kortere.

”Når liggetiden falder så meget, skyldes det, at der bliver solgt flere boliger. Man kan sige, at lageret bliver tømt for gamle boliger, mens der samtidig kommer flere og flere nye til salg. Det trækker den gennemsnitlige liggetid ned og fortæl-ler historien om et marked med større aktivitet,” siger Birgit Daetz.

Boligsiden.dk er Danmarks mest besøgte boligsite og har i dag mere end 76.000 boligemner til salg. Læs mere på boligsiden.dk.

Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284

Top 10: Midtjyske mæglere lukkede flest hussalg i 2017