Boligpriser fortsat på meget stabilt niveau

8. april 2011

Salgspriserne på ejerboliger er på landsplan begyndt at stabilisere sig, men de regionale udsving er fortsat til at få øje på. Og så er udbuddet med over 77.100 boliger til salg på sit hidtil højeste, mens salgstiderne er begyndt at blive kortere. Det er blot nogle af indikationerne fra Boligsidens opgørelse over salgspriser for marts 2011.

Det kunne tyde på, at boligmarkedet er ved at finde fodfæste, for salgspriserne har nu ligget på et stabilt niveau gennem de seneste 12 måneder. Det viser den nyeste opgørelse over salgspriser fra boligsiden.dk, der bygger på mæglernes indberetninger af de faktiske salgspriser for bolighandlerne frem til marts 2011 og derfor giver en klar indikation af, hvor boligmarkedet er på vej hen.

”Salgspriserne på villaer og rækkehuse er kun faldet marginalt med 0,6 pct. på et år. Og ser man på udviklingen i marts måned, er de steget med 0,1 pct. Det er jo stabilitet, så det batter. Når det er sagt, er der dog fortsat usikkerhed om udviklingen på boligmarkedet, særligt på grund af den stigende rente. Vi må bare håbe, at renteudviklingen fortsat kommer i små bidder, så markedet kan nå at tilpasse sig løbende,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør hos Boligsiden.

Store regionale forskelle
På landsplan ligger den gennemsnitlige pris for en kvadratmeter villa eller rækkehus nu på 11.780 kroner, hvilket er stort set samme kvadratmeterpris som på samme tidspunkt i fjor. Ser man på udviklingen i landets fem regioner, er forskellene imidlertid til at få øje på. I Region Hovedstaden er salgspriserne steget med 2,3 pct. de seneste 12 måneder, mens der i regionerne Sjælland og Nordjylland er tale om prisfald på henholdsvis 5,1 pct. og 5,3 pct.

”Men med til den historie hører, at priserne den seneste måned har ligget helt stabilt i Hovedstaden, Midtjylland og Syddanmark, mens de er faldet med 1,1 pct. i Nordjylland og steget 0,9 pct. i Region Sjælland. Det er godt nyt til sidstnævnte region, der i længst tid har mærket prisfaldene. Så forhåbentlig er prisstigningen den seneste måned en indikation af, at udviklingen er ved at vende til det bedre i Region Sjælland”, siger Birgit Daetz.

Lejlighedspriser også stabile
Salgspriserne på ejerlejligheder er også inde i en stabil fase; priserne er steget med 1,9 pct. på landsplan over det seneste år – dog er udviklingen aftaget den seneste måned, hvor priserne er faldet med 0,6 pct.

”Tallene for ejerlejligheder dækker dog også over nogle regionale forskelle, hvor salgspriserne det seneste år er steget i Region Hovedstaden og Midtjylland, mens de til gengæld er faldet i resten af Danmark. I Region Sjælland er faldet på hele 4,1 pct.,” lyder det fra Birgit Daetz.

Fritidshuspriser på rundt nul
På landsplan ligger salgspriserne på fritidshuse helt stabilt på et stort rundt nul set over den seneste måned, og ser man på det seneste år er prisstigningen på minimale 0,7 pct. Men der er markante regionale udsving. For eksempel i Region Nordjylland, hvor priserne på sommerhuse er faldet med over 10 pct. på et år. I Region Midtjylland er de derimod steget med 5,2 pct. i samme tidsrum – en udvikling der også ses i marts måned, hvor priserne steg med 4,9 pct.

”Markedet for fritidshuse har en anden anatomi end helårsboligerne. Rigtig mange fritidshusejere har en relativt velpolstret økonomi. De har ikke nødvendigvis lige købt en anden fritidsbolig, og derfor er de ikke direkte tvunget til at sælge med kort varsel. Derfor udviser markedet for fritidshuse meget lange salgstider”, forklarer Birgit Daetz.

Faldende salgstider
Alligevel er den gode nyhed til boligmarkedet netop nu, at salgstiderne falder. Set over det seneste år er liggetiderne faldet både for villaer og rækkehuse, ejerlejligheder og endda for fritidshuse.

Bedst ser det ud på markedet for ejerlejligheder, hvor den gennemsnitlige salgstid herhjemme er faldet med 15,5 pct., så det i dag tager fem en halv måned at komme af med ejerlejligheden. Villaer og rækkehuse sælges i dag 9 pct. hurtigere end for et år siden, svarende til en gennemsnitlig salgstid på seks en halv måned. Også fritidshusene er inde i en positiv udvikling med i dag knap 9 pct. kortere salgstid i forhold til samme tidspunkt i fjor, så de solgte fritidshuse har været udbudt til salg i ca. 11 måneder.

”De faldende salgstider ses ikke kun for landet som helhed. Mønstret går igen i stort set alle regioner med kun to undtagelser. Det er i Region Nordjylland, hvor salgstiden for villaer og rækkehuse er steget med 3,1 pct. på et år. For fritidshuse er salgstiden steget med 0,9% i Region Sjælland og 3,0% i Region Hovedstad”, siger Birgit Daetz.

Boligsidens opgørelse over salgspriser udgives i starten af hver måned, og den fulde opgørelse kan ses på http://bolignyheder.boligsiden.dk/boligsidens-markedsindeks

Tallene er hentet fra Boligsidens opgørelse over salgspriser. Tallene i rapporten beregnes løbende ud fra ejendomsmæglernes indberetninger af de faktiske salgspriser. Opgørelsen indeholder salgspriser, salgstider og prisnedslag fra 80 pct. af landets ejendomsmæglere, og beregningerne giver derfor en tydelig og retvisende indikation af, hvor boligmarkedet er på vej hen.

Kontaktinformation:

Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.