Huse med havudsigt koster det dobbelte

23. juni 2010

Villaer ved vandet sættes til salg til det dobbelte af en gennemsnitlig villa. Udbudsprisen på de kystnære villaer er i gennemsnit knap fem mio. kroner, mens prisen falder med 28 pct. bare 100 meter længere inde i landet. Det viser nye tal fra boligsiden.dk.
Ikke overraskende er prisen høj, hvis man ønsker at bo helt ned til vandkanten. Nye tal fra boligsiden.dk viser, at villaer til salg med en beliggenhed mindre end 100 meter til kysten i gennemsnit er dobbelt så dyre, som en gennemsnitlig villa til salg. De allermest kystnære villaer har en gennemsnitlig kvadratmeterpris på 27.049 kr. Men kan man tage til takke med at nyde havudsigten fra 100 meters afstand, bliver der allerede slået 28 pct. af prisen med en gennemsnitlig kvadratmeterpris på 19.499 kr. på huse i 100 – 200 meters afstand fra kysten.

”Beliggenheden er afgørende for prisen, og ønsker man at blive direkte nabo til strand og vand, er det nødvendigt at indstille sig på høje priser. Men går man blot lidt længere ind i landet, falder priserne hurtigt. Faktisk kan man spare omkring 52 pct. – i gennem-snit 2.566.207 kroner – bare ved at købe en villa, der ligger mellem 200 – 500 meter fra kysten,” siger kommunikationschef hos boligsiden.dk Birgit Daetz.

Dyrest i Hellerup og billigst i Nakskov
Danmarks dyreste havudsigt til salg finder man i Hellerup, hvor man for 65 mio. kr. kan få adgang til den private badebro på Marievej 23. Kysten nord for København indtager også de resterende pladser på listen over de ti dyreste villaer med havudsigt, der udby-des til salg til priser mellem 50 og 25 mio. kr.

Vil man gerne bo tæt på vandet, men har ikke den slags penge, er der håb, hvis man vender blikket mod Lolland, Bornholm eller Ærø. I Nakskov kan man i Bibrostræde 9 få mindre end 100 meter til vandet for kun 325.000 kr. På anden og tredje pladserne kommer Havnegade 4 i Hasle på Bornholm og Skippergade 8 i Marstal på Ærø, der kan erhverves for henholdsvis 420.000 kr. og 445.000 kr.

”Prisen på en villa tæt på vandet spænder vidt i dag lige fra de dyreste områder i Helle-rup, Vedbæk og Klampenborg til de billigste på Lolland, Bornholm og Ærø. Her betyder beliggenheden ikke så meget, og det er muligt at kunne nyde det smukke, blå hav til en brøkdel af det, man må betale for det andre steder i landet,” slutter Birgit Daetz.

Se også vedhæftede materiale.

• Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.
• www.boligsiden.dk