Andelsboligmarkedet har stabiliseret sig i 2010

21. juni 2010

En typisk andelsbolig på 80 kvm koster i dag 738.656 kr. og tager under fem måneder at sælge. Det viser helt nye tal fra boligsiden.dk. Tallene tegner også et billede af et andelsboligmarked, der er ved at stabilisere sig. En udvikling, som både ejendomsmæglerne og ABF, andelsboligforeningernes interesseorganisation, kan nikke genkendende til.

Først var andelsboligerne billige og forbeholdt købere på interne ventelister samt de heldige som ”kendte nogen, der kendte nogen”. Så steg de i pris og blev solgt til høje vurderinger. De seneste år er andelsboligerne så faldet i pris og er sideløbende blevet en del af udvalget på ejendomsmæglernes hylder. Og meget tyder på, at priserne på andelsboligerne er ved at stabilisere sig.

En typisk andelsbolig på 80 kvm koster i dag i gennemsnit 738.656 kr., og der har prisen faktisk ligget stabilt det seneste års tid. Det viser nye tal fra boligsiden.dk, der som den eneste boligportal har information om andelsboligsalgspriserne. Tallene er baseret på indrapporteringer af salgspriserne fra ejendomsmæglerkæderne.

”Andelsboligmarkedet har ændret sig markant de seneste år. I en periode var andelsboligerne næsten lige så dyre som ejerboliger, og det skabte en opbremsning i købelysten. Men nu tyder alt på, at markedet er blevet mere stabilt. Der er dog stadig mange sælgere, som har svært ved at sælge deres andel efter de store prisstigninger i 2007. Derfor får flere og flere en ejendomsmægler til at sælge deres andelsbolig,” siger Kim Holm, kredsformand for Dansk Ejendomsmæglerforening (DE) i hovedstadsområdet.

Lavere pris og ydelse
For to år siden kostede en typisk andelsbolig på omkring 80 kvm i gennemsnit 952.218 kr. I dag koster en lignende andel godt 200.000 mindre – cirka 738.000 kroner. I samme periode er den gennemsnitlige månedlige ydelse på de solgte andelsboliger faldet med 23 pct. eller med omkring 1.200 kr. og ligger nu i gennemsnit på 3.800 kr. om måneden. Det tyder på, at det generelt er de billigere andelsboliger, der bliver langet over disken hos ejendomsmæglerne. Tallene viser også, at det i gennemsnit tager 138 dage – eller knap fem måneder – for en ejendomsmægler at sælge en andelsbolig.

”Der er kommet godt gang i andelshandlerne, og i dag tager det i gennemsnit under et halvt år at komme af med sin andelsbolig. Vi oplever heller ikke længere de store prisfald på andelsboligerne, som vi så for et par år siden. Det seneste år har salgsprisen stabiliseret sig, og da vi samtidig kan konstatere en gennemsnitlig faldende månedlig ydelse på andelsboligerne, der bliver solgt, er det i dag muligt at gøre et rigtig godt køb,” siger Kim Holm.

Kim Holm mener, at andelsboligerne fortsat vil være en vigtig del af paletten hos ejendomsmæglerne, også selvom det igen bliver lettere for sælgerne at komme af med dem:
”Godt halvdelen af alle andelshandler gennemføres i dag af en ejendomsmægler, og andelsboliger er i dag et meget vigtigt marked for mæglere i de større byer – specielt i København. Det er blevet mere reglen end undtagelsen, at man benytter en mægler til salg af sin andelsbolig. Ved at benytte en mægler er både sælger og køber garanteret, at alt i handlen går som det skal, og sælger behøver ikke selv at stå for fremvisninger og har professionel hjælp til at forklare køberen om økonomien i et køb,” siger han.

Jan Hansen, direktør i ABF, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, har fulgt andelsboligmarkedet igennem en årrække, og han mener også, at andelsboligmarkedet er på vej mod mere normale tilstande.

”Efter nogle år med meget store stigninger i den offentlige ejendomsvurdering – stigninger, der er i nogle københavnske andelsboligforeninger førte til en 4-5 dobling af maksimalprisen, har mange sælgere nu erkendt, at markedet ikke fulgte tilsvarende med op i pris. Vi ser derfor nu en klar tendens til, at sælgerne er blevet bedre til at fastsætte en mere realistisk udbudspris,” siger Jan Hansen, der mener, at det er en positiv udvikling for andelsboligformen.

”Interessen for boligformen er usvækket, men vi har oplevet at mange købere var blevet usikre på økonomien ved køb af en andelsbolig og derfor holdt sig tilbage. Større gennemsigtighed og mere realistiske udbudspriser har vendt udviklingen,” siger han.

Der gennemføres i dag omkring 3-400 andelshandler om måneden, hvilket svarer til næsten 10 pct. af alle bolighandler i Danmark. Boligsiden.dk er Danmarks mest besøgte boligportal og har i dag 5.000 andelsboliger til salg.

Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284