Hver fjerde villa sælges på under tre måneder

07. juni 2010

27 pct. af de villaer, der sættes til salg, bliver fjernet fra ejendomsmæglernes butiksvinduer i løbet af tre måneder. Det er væsentligt flere, end da boligkrisen kradsede mest. Det viser nye tal fra boligsiden.dk.

Massive prisfald på boliger og voldsomme rentedyk har efter en historisk nedfrysning varmet boligmarkedet så meget op, at 27 pct. af alle enfamiliehuse i dag står til salg i mindre end tre måneder. Det er en stor fremgang i forhold til tiden omkring efteråret 2008 – i den økonomiske krises første måneder – hvor tallet var væsentligt lavere; nemlig cirka 18 pct. Det viser nye tal fra Boligsiden.dk.

”For halvandet år siden var det mindre end hver femte villa, der stod til salg i maksi-malt tre måneder. Nu er det mere end hvert fjerde enfamiliehus, der bliver fjernet fra internettet inden for 90 dage,” siger kommunikationschef hos Boligsiden Birgit Daetz.

Ser man på andelen af enfamiliehuse, der er taget af internettet allerede efter en må-ned i udbud, fremgår det af tallene, at også den del er i vækst. I dag er det 10 pct. af husene, der står til salg i en måned eller mindre; det er en fordobling i forhold til december 2008. Her lå tallet på 4,9 pct.

Svarer til det faktiske salg
Når en bolig er fjernet fra internettet, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at den også er solgt. Alligevel mener Birgit Daetz, at tallene er et godt udtryk for, at der er kommet mere gang i bolighandlerne herhjemme.

”Tallene stemmer meget godt overens med de indberetninger, vi får fra ejendoms-mæglerne over deres faktiske salg. Med til historien hører dog også, at boligmarkedet næsten var gået helt i stå i slutningen af 2008 og det meste af sidste år. Vores nye tal viser en tydelig tendens til, at der igen er ved at komme godt gang i hushandlerne,” slutter Birgit Daetz.

Boligsiden.dk er i dag Danmarks mest besøgte boligsite og har på landsplan flere end 75.000 enfamiliehuse til salg.

Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.

Fakta:
1 og 3 mdr