Spar 33 procent på sommerhus uden havudsigt

29. marts 2010

Spar 33 procent på sommerhus uden havudsigt

Der er mange penge at spare på sommerhuset, hvis det ikke skal ligge helt ned til stranden. Sommerhuse én km fra kysten koster 33 procent mindre end kystnære sommerhuse. Det viser nye tal fra boligsiden.dk.
Det kan ikke komme bag på nogen, at sommerhuse med havudsigt koster. Men at sommerhusets værdi i gennemsnit falder 20 procent afhængigt af, om sommerhuset har kyst inden for 200 meter eller ej, vil nok alligevel overraske de fleste. Prisforskellen på fritidshuse, der har en kilometer eller mere til kysten, og de helt kystnære, som har kyst inden for 200 meter, er mere end 30 procent. Det viser nye tal fra boligsiden.dk.

”Beliggenheden er altafgørende for prisen på fritidshuse, og der er mange penge at spare, hvis man er villig til at have lidt længere afstand til stranden fra sommerhuset. Faktisk kan man spare omkring 25 procent – bare ved at købe et sommerhus, der ligger mellem en halv og en kilometer fra kysten,” siger kommunikationschef hos boligsiden.dk Birgit Daetz.

Prisen på fritidshuse varierer meget fra område til område, men går man med tanker om at købe sommerhus i løbet af foråret, skal man i gennemsnit regne med at betale 1,7 mio. kroner. Skal sommerhuset have mindre end 200 meter til kysten, skal man i gennemsnit regne med en kvadratmeterpris på 25.170 kr. Hvis kysten derimod bare skal være inden for 1-10 km, falder kvadratmeterprisen til 16.587 kr.

”Prisen på et sommerhus i dag spænder vidt lige fra det dyreste sommerhus i Hornbæk til 45 mio. kr. til det billigste i Ribe til 150.000 kr., og betyder beliggenheden ikke så meget, er der mange muligheder for et lækkert sommerhus til en god pris i de lidt mindre populære områder,” siger Birgit Daetz.
Omkring hvert femte fritidshus i Danmark ligger inden for 200 meter fra kysten, og ca. hvert andet fritidshus ligger mellem 200 meter og en km. Beregningerne tager udgangspunkt i de fritidshuse, som ligger inden for 10 km fra kysten. Det svarer til næsten 92 procent af alle fritidshuse i Danmark. Der er i dag 9.085 fritidshuse til salg på boligsiden.dk.
Se også vedhæftede materiale.

• Direktør Søren Lægaard, Boligsiden A/S – mobil: 2424 7171.
• www.boligsiden.dk

Afstand til kyst