Huspriser svinger i Tønder og omegn

17. marts 2010

Det kan betale sig at kigge på huspriserne i de enkelte postnumre i og omkring Tønder, når man skal vælge sit nye hus. De svinger nemlig fra i gennemsnit godt 800.000 kr. til 2 millioner.

Af Henrik Nielsen
Foråret er lige rundt om hjørnet. Erantis og vintergækker slikker allerede solens stråler i sig, og kalenderen insisterer på, at vinteren for alvor går på hæld. Med forårets komme stiger også interessen for at komme ud af de varme stuer og kigge på hus.

I den forbindelse kan det betale sig at holde et vågent øje med huspriserne i Tønder og omegn; der er nemlig helt op til 150 pct. i prisforskel alt afhængig af hvilket postnummer i kommunen, man bevæger sig i. Det viser friske tal fra Boligsiden.dk.

”I de billigste områder, Bredebro og Bylderup-Bov, koster husene i gennemsnit lige over 800.000 kroner, mens man skal af med cirka 2 millioner kroner for et enfamiliehus i Kruså og på Rømø. Vælger man derimod Tønder by, koster et gennemsnitligt hus 1,3 millioner kroner”, fortæller Birgit Daetz, der er kommunikationschef hos Boligsiden.

Mere at vælge imellem
Der er altså mange penge at spare på huskøbet, hvis man køber hus i et af de mindre ’kostbare’ postnumre. Samtidig er der rigeligt at vælge imellem; inden for det seneste år er udbuddet af huse steget med 10 pct., så der i dag står godt 550 enfamiliehuse med et til salg-skilt i forhaven i de 13 postnumre, som Boligsiden har haft under luppen.

I de fleste postnumre er udbudspriserne endvidere faldet i løbet af de forgangne 12 måneder. Største prisfald finder man i Branderup. Her er priserne i dag 14 pct. lavere end for et år siden, og husene koster i gennemsnit en rund million kroner. Men også i Bolderslev og Padborg er der betragtelige prisfald på 10 pct. begge steder. Priserne ligger her på henholdsvis 850.000 kroner og 1,2 mio. kr. – dyrest er husene i Padborg.

”Det voksende antal huse i udbud og de lavere udbudspriser gennem det seneste års tid vidner om, at boligmarkedet i de fleste postnumre i Tønder-området er inde i en tilpasningsperiode. Og paradoksalt nok er liggetiderne visse steder steget på trods af, at priserne er faldet”, fastslår Birgit Daetz.

Prisfald i otte af 13 postnumre
I dag er liggetiderne 10 og 14 pct. længere i henholdsvis Branderup og Bolderslev – selv om priserne altså er faldet ret så kraftigt.

”Omvendt er priserne sjovt nok steget med 8 pct. i Højer, mens liggetiderne er faldet med 22 pct. Det tyder på, at boligmarkedet dér er kommet i gang. Så det kan da godt være, man skal til at handle, hvis man gerne vil bo i Højer”, siger Birgit Daetz.

I alt er der inden for det seneste år registreret prisfald i otte af de 13 postnumre i og omkring Tønder, mens der de øvrige steder er stigninger i større eller mindre udstrækning. Det ligner på mange måde udviklingen på landsplan, hvor der er fremgang visse steder, mens andre dele af landet stadig er inde i en tilpasning. Det generelle billede er imidlertid, at boligmarkedet er ved at stabilisere sig. Derfor er det nok en forårsudflugt eller to værd at komme ud at kigge på nyt hus i Tønder og de omkringliggende byer. Der er i hvert fald masser at vælge imellem og priserne er mange steder blevet mere gunstige for et køb.

Sådan er udviklingen i Tønder og omegn i de seneste 12 måneder*

** Tallet i parentes er pr. 28. februar 2010