Få landlig idyl til en god pris

05. marts 2010

Det er vanskeligt at sælge drømmen om et liv på landet, og i dag tager det knap ti måneder at sælge sin landbrugsejendom. Men drømmer du om landlig idyl, kan du nu gøre en god handel, da priserne også er faldet. Det viser nye tal fra boligsiden.dk.

En lille, landlig lystejendom omkredset af grøn natur lyder som manges drømmebolig, men hvis folk tror, at der er stor interesse for at bo med udsigt til marker eller skov, så tager de fejl. Landejendomme ligger i dag i gennemsnit knap 300 dage til salg, sva-rende til 10 måneder. Hvor et parcelhus i en forstad til sammenligning er solgt på knap 7 måneder. Det viser nye tal for boligsiden.dk.
For de boligkøbere, der virkelig ønsker at udleve drømmen om livet på landet, er tids-punktet derfor det helt rigtige nu.

”Det siger sig selv, at når markedet ser ud, som det gør, så har man som køber mu-ligheden for at finde den helt rigtige landbrugsejendom til den helt rigtige pris. Man skal bare huske at spørge sig godt for, inden man køber, da der er flere ting, man skal være opmærksom på i forhold til en normal bolighandel,” fastslår Boligsidens kommu-nikationschef Birgit Daetz.

Og der kan gøres gode køb på landbrugsmarkedet akkurat nu. Den gennemsnitlige udbudspris for de 1.432 landejendomme, der er til salg på boligsiden netop nu, er siden efteråret 2008 faldet med godt 780.000 kr. fra knap 3.38 mio. til 2.6. mio. kr.

”Priserne i markedet for landejendomme er faldende, og følger dermed den tendens, der stadig gør sig gældende på boligmarkedet uden for de store byer, hvor priserne endnu ikke helt har fundet et stabilt leje. Samtidig har den økonomiske uro og frygten for arbejdsløshed betydet, at bankerne er mere restriktive i forhold til udlån til drøm-meboligen i landlig idyl,” forklarer Birgit Daetz.

Der er i dag 67.054 ejendomme til salg på boligsiden.dk. Heraf er 1.432 landbrugs-ejendomme. Læs mere information i vedhæftede faktamateriale.

Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284

land