Det er blevet billigere at finansiere drømmeboligen

27. januar 2010

Pris- og rentefald betyder, at det i dag er knap 30 pct. billigere at finansiere huskøbet med et afdragsfrit 30-årigt lån, når man sammenligner med slutningen af 2008. Det viser beregninger, som Nordea har foretaget for Boligsiden.dk.

På bare ét år er det i gennemsnit blevet 30 pct. billigere at finansiere købet af et al-mindeligt dansk parcelhus. Det skyldes dels, at huspriserne siden slutningen af 2008 er faldet på landsplan og dels det kraftige rentefald gennem hele 2009. Siden 4. kvartal 2008 er huspriserne i gennemsnit faldet med omkring 7 pct., mens renten på 30-årige lån i samme periode er faldet med i underkanten af 2 procentpoint.

”I dag koster det 46.544 kroner efter skat at finansiere 100 kvadratmeter hus med et afdragsfrit 30-årigt lån. For et år siden var udgiften 65.573 kroner – altså et fald på omkring 30 pct.,” forklarer senioranalytiker hos Nordea Troels Theill Eriksen, der har foretaget beregningerne, hvis der var tale om ren realkreditfinansiering.

Tallene er udtryk for et landsgennemsnit, men naturligvis er der forskel på udviklingen i de fem regioner. I Region Hovedstaden og Region Sjælland er det i dag næsten en tredjedel billigere at finansiere huskøbet. I Syddanmark og Midtjylland er forskellen omkring 27 pct., mens udviklingen i Region Nordjylland er lidt mindre gunstig; her er det i dag 23 pct. billigere end for et år siden.

”Nordeas beregninger viser tydeligt, at de faldende huspriser i 2009 samt de markante rentenedsættelser, som vi i høj grad oplevede sidste år, har været medvirkende til at få boligmarkedet nogenlunde på benene igen,” siger Boligsidens kommunikationschef Birgit Daetz.

Hvis man ønsker en endnu større besparelse end et fastforrentet lån, er der mere at spare på afdragsfrie F1-lån. Her viser Nordeas beregninger, at der er mellem 58 pct. og 63 pct. at spare i dag sammenlignet med slutningen af 2008. Besparelsen er igen størst i København og på Sjælland og mindst i Nordjylland.

Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – tlf.: 2121 0284

Billigere kvadratmetre