Nørrebro og Nordvest populære trods bandekrig

25. januar 2010

Ejerlejlighederne går som varmt brød i København, og særligt byens nordlige kvarterer trækker i køberne trods det seneste års uro og bandekrig. Derimod er interessen faldende i Sydvest-kvarteret og overraskende nok også på det pæne Østerbro.

Hvis folk tror, at boligkøberne har ladet sig afskrække af gadekampe og skuddueller, så kan de godt tro om igen. Det er nemlig ikke tilfældet. Tværtimod er Nørrebro og Nordvest faktisk de to bydele, hvor salget af ejerlejligheder går mest fremad.

”På Nørrebro bliver knap hver tredje ejerlejlighed solgt i løbet af blot en måned fra til salg-skiltet kommer op i vinduet, hvilket svarer til 29 pct. Til sammenligning er det for København som helhed cirka 17 pct. – eller hver sjette ejerlejlighed – der bliver solgt inden for en måned,” fastslår Boligsidens kommunikationschef Birgit Daetz.

Billedet gentager sig, når man ser på andelen af lejligheder, der maksimum står til salg i tre måneder. På Nørrebro er andelen oppe på syv ud af ti ejerlejligheder, mens Nordvest lægger sig helt i front; her er det cirka 70 pct. af alle ejerlejligheder, der er solgt på under tre måneder. Derimod er tallene knapt så pæne på Østerbro og i byens Sydhavnskvarter.

”I Sydhavnen er det under 10 pct., der bliver solgt inden for en måned, mens tallet på Østerbro ligger en anelse højere. I begge kvarterer er det fire ud af ti lejligheder, der har fået en ny ejer inden for de første tre måneder af udbudstiden,” forklarer Birgit Daetz.

På trods af store grønne, rekreative områder i bydelene Vanløse og Valby er disse og-så blandt de mindre eftertragtede kvarterer i København. Begge steder er det godt nok omkring 20 pct. af de fjernede ejerlejligheder, der kun står til salg i en måned eller mindre.
”Nu skal man naturligvis tage højde for sæsonudsving; i Vanløse blev fire ud af ti lej-ligheder i august solgt inden for tre måneder. Måneden efter var det to ud af tre. Des-uden er tallene udtryk for, at interessen for de forskellige bydele har det med at skifte fra den ene måned til den anden. Det er Vanløse i hvert fald et godt eksempel på,” slutter Birgit Daetz.

Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284

Fakta:
Boligsidens opgørelse er baseret på det antal ejerlejligheder, der er fjernet fra internettet in-den for henholdsvis en og tre måneder. I det første tilfælde er medregnet ejerlejlighe-der til og med november, som er de senest dækkende tal. Tallene for emner fjernet inden for tre måneder går til og med september. Der skal endvidere tages højde for sæsonudsving.

Top 10: Midtjyske mæglere lukkede flest hussalg i 2017
23. januar 2018   ·   2 MIN