Stabilitet på det danske boligmarked

07. januar 2010

Huspriserne har det seneste kvartal stabiliseret sig, og i Hovedstadsområdet er pri-serne endda begyndt at stige. Samtidig er liggetiden for boliger til salg faldet markant i hele landet. Det viser helt nye tal fra Boligsidens kvartalsstatistik.

Danske boligkøbere skal til at vænne sig til, at boligpriserne stabiliseres eller stiger. Priserne på villaer og ejerlejligheder falder nemlig ikke i samme grad, som de tidligere har gjort. Inden for de seneste tre måneder er udbudspriserne blevet mere stabile og er kun faldet med omkring to procent. I København er den gennemsnitlige udbudspris på enfamiliehuse endda steget med to procent i forhold til sidste kvartal. Det viser helt nye tal fra boligsidens kvartalsstatistik.

”De små prisstigninger i Hovedstaden vidner om fremgang og en begyndende stabilitet på det danske boligmarked. Det er specielt interessant, fordi boligmarkedets udvikling ofte tager afsæt i Hovedstaden,” siger kommunikationschef hos Boligsiden A/S Birgit Daetz.

En anden faktor, der bekræfter den nye tendens i boligmarkedet, er en markant faldende lig-getid på de udbudte boliger. Liggetiden for både villaer og ejerlejligheder er faldet med omkring 17 procent i hele landet. Det vil sige, at en bolig nu i gennemsnit har en liggetid på otte til ni måneder. Trods det generelle fald i hele landet er der også her store regionale forskelle. I Hovedstadsområdet er liggetiden faldet med 34 procent, hvor den for eksempel kun er faldet med ni procent i Syd- og Vestsjælland.

”Vi kan både konstatere, at der er sket et fald i liggetiden for boliger til salg over hele landet. Med stabile priser og en faldende liggetid er der mange indikationer på, at markedet for alvor er begyndt at stabilisere sig i forhold til for et år siden,” uddyber Birgit Daetz.

Desuden er udbuddet faldet markant flere steder i landet, bl.a. i Hovedstaden, Hovedstadsom-rådet og Nordsjælland samt i de større byer som f.eks. Århus. I København, som har oplevet det største fald, er udbuddet af både lejligheder og enfamiliehuse faldet med mere end 40 pro-cent det seneste år. Udbuddet af enfamiliehuse er dog stadig stigende i ydreområderne, og i eksempelvis Nordjylland er der nu 11 procent flere boliger udbudt sammenlignet med samme tidspunkt sidste år.

I kvartalsrapporten findes yderligere information. Hent kvartalsrapporten som pdf.

For yderligere information kontakt:
Kommunikationschef for Boligsiden A/S, Birgit Daetz, mobil 2121 0284.