Markant fald i boliger til salg

14. oktober 2009

Antallet af udbudte boliger er faldet markant i hele landet sammenlignet med sidste kvartal, hvilket indikerer en større køberinteresse i boligmarkedet. Det viser en ny kvartalsstatistik fra Boligsiden.dk.

Der er i dag færre ’Til salg’-skilte at finde i det danske landskab end for tre måneder siden. Faktisk er udbuddet af villaer, rækkehuse og villalejligheder til salg faldet med seks procent det seneste kvartal, og i dag er der 39.306 til salg på Boligsiden.dk. København by har op-levet det største fald, og her er antallet faldet med hele 21,1 procent det seneste kvartal.

”Antallet af boliger til salg er faldet meget det seneste kvartal, og det er kun meget få steder i landet, at man fortsat oplever stigende udbud af boliger til salg. Og faldet gælder stort set alle boligtyper. Alt tyder derfor på, at der igen er ved at komme skub i boligmarkedet,” siger direktør for Boligsiden A/S, Søren Lægaard.

For de boligkøbere, som er på udkig efter en ny lejlighed, er udvalget også blevet markant mindre. Antallet af lejligheder til salg er faldet fra 10.605 til 9.387 de seneste tre måneder – et fald på ni procent. Selv udbuddet af fritidshuse er faldet. Set på landsplan er antallet af fritidshuse faldet med syv procent siden sidste kvartal, så der nu er 9.423 fritidshuse til salg.

”Vi hører fra ejendomsmæglerne, at der lige nu er øget køberinteresse og mærker det også selv på de seneste måneders voksende trafik på Boligsiden.dk. Usikkerheden om, hvornår priserne ville stabilisere, sig har længe været det sprængende punkt, men nu tyder alt på, at markedet har nået et niveau, hvor køberne slår til,” siger direktør for Boligsiden A/S, Søren Lægaard.

Der er på nuværende tidspunkt i alt 70.713 boliger til salg i Danmark og boligerne er i gennemsnit til salg i næsten otte måneder, viser de nyeste tal fra Boligsiden.dk.

Der har over en længere periode været prisfald på alle boligtyper, men ser man på det seneste kvartal, har de gennemsnitlige udbudspriser stabiliseret sig. I det seneste kvartal er den gennemsnitlige pris for villaer, rækkehuse og villalejligheder faldet med 1,8 pct. mens lejligheder har oplevet et procentmæssigt prisfald på 4,1 pct.

Direktør for Boligsiden A/S, Søren Lægaard – mobil: 24 24 71 71