Ny fart i boligsalget

01. oktober 2009

Der er kommet gang i det danske boligmarked, og ejendomsmæglerbutikkerne har på ny fået fart på boligsalget. Det går især godt med ejerlejligheder, hvor hver ottende bolig nu bliver handlet inden for en måned. Det viser helt nye tal fra boligsiden.dk.

Siden august sidste år er andelen af boliger, der handles inden for henholdsvis en og tre måneder steget kraftigt. Særligt salget af ejerlejligheder går godt – 13% af lejlig-hederne sat til salg i august 2009 er allerede handlet, og det er faktisk en fordobling i forhold til december 2008, hvor markedet så værst ud. De nyeste tal fra boligsiden.dk viser endvidere, at hver fjerde lejlighed er solgt inden for tre måneder.

”Vores tal er interessante, fordi de viser markedet, som det er lige nu og her. Ved at se på, hvor mange ejerlejligheder der tages af boligsiden.dk inden for en måned, får vi et dugfriskt billede af situationen på det danske boligmarked. Og det er bestemt et godt billede, der tegner sig. Mere end hver ottende ejerlejlighed er solgt inden for en måned og fire ud af ti er handlet inden for tre måneder,” siger kommunikationschef hos Boligsiden A/S Birgit Daetz.

Også enfamiliehusene har været hårdt ramt sidste år, men oplever nu en markant stigning i salget. Værst stod det til i december 2008, hvor salg af enfamiliehuse var på sit absolut laveste. Men i dag viser boligsidens tal, at mere end hvert tiende enfamilie-hus er solgt inden for en måned, og hvert fjerde er handlet inden for tre måneder.

”Der er sket mere end en fordobling i andelen af enfamiliehuse solgt inden for en må-ned i forhold til december 2008. Dengang blev kun fem procent solgt inden for en må-ned. I dag er knap 11 procent af enfamiliehuse, der blev sat til salg i august 2009, handlet. Boligsælgerne er også blevet mere realistiske, når de fastsætter deres ud-budspriser. Det er med til at sætte skub i boligmarkedet,” siger Birgit Daetz.

Fritidsboligmarkedet har også oplevet en markant lysere sommer end sidste år. 27 procent af fritidsboligerne sat til salg i juni var solgt inden for tre måneder. Salget lå på kun 16 procent i 2008.

Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil 2121 0284
eller se www.boligsiden.dk