Danske boliger bliver billigere og billigere

13. juli 2009

I dag skal man have knapt så mange penge op af lommen, hvis man vil købe drømmehuset eller ønskelejligheden, som man skulle for et år siden. Over hele landet ses store fald i boligpriserne. Det viser nye tal fra boligsiden.dk.

Det er blevet billigere at købe bolig i Danmark. Hvis man går med planer om at blive husejer, er priserne i dag langt gunstigere end for et år siden. Således er den gen-nemsnitlige pris på de 42.061 villaer, rækkehuse og villalejligheder, som netop nu er til salg, faldet med 13 procent på et år. Det svarer til en gennemsnitspris på 2,2 mio. kr. Også danske ejerlejligheder koster i dag betydeligt mindre, end de gjorde for et år siden. Her er gennemsnitsprisen faldet med ni procent til ca. 2 mio. kr.

Dog er prisfaldene inden for de sidste måneder begyndt at flade ud. I sidste kvartal faldt priserne på villaer, rækkehuse og villalejligheder således kun med 2,3 procent og 1,3 procent for ejerlejligheder.

”Når vi ser på statistikkerne, er det tydeligt, at boligpriserne fortsætter deres fald om-end i et roligere tempo. Samtidig er dette en tendens, der gør sig gældende over hele landet. Dog er der små forandringer at spore. Vi kan for eksempel se, at priserne på ejerlejligheder i København og omegn faktisk så småt er begyndt at stige. Det samme gør sig gældende for de nordsjællandske villaer, rækkehuse og villalejligheder,” siger kommunikationschef i Boligsiden A/S, Birgit Daetz.

Er det derimod et sommerhus, man er på jagt efter, er billedet lidt anderledes. Priser-ne for fritidshuse er det seneste kvartal stagneret, og ser vi et år tilbage, er priserne kun faldet med fire procent. Prisudviklingen for fritidshuse varierer dog fra område til område. Går man efter de største prisfald, skal man kigge efter sommerhus på Øst-sjælland eller i Københavns omegn, her er fritidshusene nemlig faldet med godt 12 procent det seneste år.

”Vores nye tal viser et prisfald på fritidshuse det seneste år. Men ser vi på de tre se-neste måneder, er priserne stort set uændret. Faktisk har vi i sidste kvartal oplevet en prisstigning i enkelte områder, bl.a. er fritidshuse i Nordsjælland, København og på Bornholm steget lidt,” siger Birgit Daetz.

Der er i dag 74.063 ejendomme til salg på Boligsiden.dk, hvilket er knap to procent flere end for et år siden. Antallet af udbudte lejligheder er dog faldet det seneste år med 20 procent, og med otte procent i sidste kvartal.

Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil 2121 0284
eller se www.boligsiden.dk/statistik