Priserne på Fanøs sommerhuse står i stampe

18. juni 2009

Priserne på Fanøs sommerhuse står i stampe, men der kommer flere huse til salg, og liggetiderne stiger markant. Derimod falder priserne på øens enfamiliehuse.

Markedet for sommerhuse er nærmest gået i stå på Fanø. En ny opgørelse fra Boligsiden.dk viser, at det i dag tager væsentlig længere tid at sælge et sommerhus på øen, end tilfældet var for bare et år siden.

”For et år siden tog det fem måneder at sælge sit sommerhus på Fanø. I dag tager det knap ni måneder. Siden maj 2008 er antallet af sommerhuse til salg også steget. Helt nøjagtigt med 30 pct., og i dag venter 140 af øens 2.826 fritidshuse på en ny ejermand,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationschef hos Boligsiden.dk.

Ser man generelt på de boliger, der netop nu er til salg på Fanø, er liggetiden på øen i Ve-sterhavet nu oppe på 12 måneder. I maj 2008 var liggetiden nede på ni måneder. Der er med andre ord tale om en stigning på tre måneder inden for et år. Den forlængede liggetid skyldes utvivlsomt, at udbudsprisen ikke har fulgt markedet.

”Fra januar til maj sidste år steg udbudsprisen på Fanøs fritidshuse med 3,5 procent til i gen-nemsnit 23.700 kroner pr. kvadratmeter. og har så igennem det seneste år holdt sig stabilt på det niveau,” fortæller Birgit Daetz.

Dette er godt 15 pct. over landsgennemsnittet – og med til sammenligningen hører, at som-merhusene på landsplan er faldet i pris med 6 pct. i de seneste 12 måneder.

Vender man blikket mod øens helårshuse, tegner der sig et noget andet billede. Selv om der nu er flere huse til salg – 31 i dag mod 18 for et år siden – er liggetiderne ikke blevet længe-re. Tværtimod tager det i dag præcis syv måneder at sælge et enfamiliehus – hvilket svarer nogenlunde til niveauet sidste år.

”Til gengæld er udbudsprisen på enfamiliehuse er faldet med 6,7 pct. i perioden. Og selv om det fald langt fra er lige så markant som det gennemsnitlige danske prisdyk på 16 pct., illu-strerer det tydeligt, at prisen er nødt til at følge den generelle markedsudvikling, hvis man vil have en chance for at sælge sin bolig,” fastslår Birgit Daetz.

Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284