Samsø har Danmarks længste liggetider på sommerhuse

17. juni 2009

Selv om priserne på sommerhuse falder på Samsø, tager det i dag mere end dobbelt så lang tid at komme af med sommerhuset som for et år siden. Også markedet for enfamiliehuse på Samsø er under pres. Det viser dugfriske tal fra Boligsiden.dk

Hvor det for et år siden gennemsnitligt tog knap syv måneder at sælge en fritidsbolig på Samsø, går der i dag 15 måneder, fra til salg-skiltet bliver plantet i forhaven, og til huset har fået ny ejer.

”For et år siden lå Samsø helt på niveau med resten af landet, når det handlede om, hvor lang tid sommerhusene stod til salg. Men i dag hvor liggetiderne i det øvrige Danmark ’kun’ er steget med 55 procent har Samsø nogle af landets længste liggetider for sommerhuse,” fastslår Birgit Daetz, der er kommunikationschef hos Boligsiden.dk.

En årsag til de lange liggetider er, at sælgerne ikke ønsker at gå ned i pris, fordi mange af dem har betalt huset af, en anden årsag er, at de, der køber enfamiliehuse på Samsø, benyt-ter dem som fritidsbolig. Ganske enkelt fordi det er billigere at købe et byhus end et som-merhus.

Når det gælder enfamiliehuse, er billedet stort set det samme. Ifølge Boligsidens tal står øens enfamiliehuse nemlig til salg 301 dage, før de bliver taget af internettet – enten fordi de er solgt, eller fordi sælger har opgivet et salg. Det er en stigning på 87 pct. siden maj i fjor. I det øvrige Danmark ligger stigningen mere beskedent på 38 pct.

Når liggetiderne på Samsø er steget så markant, kunne man fristes til at tro, at der – som i det øvrige Danmark – er kommet markant flere huse til salg. Det er imidlertid langt fra tilfældet; tværtimod er antallet af udbudte sommerhuse og enfamiliehuse på Samsø det samme som i maj sidste år.

”Ultimo maj var der 22 fritidsboliger til salg på Samsø, og det er nøjagtig det samme antal som på samme tidspunkt sidste år. Men i samme periode er liggetiden altså steget. Alligevel er udbudspriserne på fritidshuse kun faldet med knap tre procent på 12 måneder,” fortæller Birgit Daetz.

Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284

Fakta
Selv om Samsø gennem en lang årrække har været udsat for en nedgang i antallet af ind-byggere – der bor i dag 4.000 mennesker på øen mod knap 4.400 for 20 år siden – så holder boligpriserne altså nogenlunde stand. Og selv om priserne umiddelbart er steget på Samsø, koster et enfamiliehus i dag 11.000 kroner pr. kvadratmeter, mens den gennemsnitlige pris på landsplan er 15.200 kroner.

Sommerhuse på Samsø er med en pris på 21.200 kroner pr. kvadratmeter trods alt kun 700 kroner dyrere end landsgennemsnittet.

Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284

Top 10: Midtjyske mæglere lukkede flest hussalg i 2017