Købers marked for ejerlejligheder i Svendborg

5. januar 2011

Udbudsprisen på ejerlejligheder i Svendborg er faldet med 30 procent alene i 2010. Det viser nye tal fra boligsiden.dk. Det er især de dyre ejerlejligheder, som er forsvundet fra mæglernes udstillingsvinduer.

2010 blev året, hvor boligmarkedet igen fik fodfæste efter et par turbulente år med finanskrise-udbrud og boligpriser i frit fald. Og så kun nogenlunde. For i Svendborg tog priserne på ejerlejligheder et styrtdyk uden sidestykke set i forhold til resten af landet. Det fremgår af friske tal fra landets mest besøgte boligportal, boligsiden.dk.

”Udbudspriserne på ejerlejligheder i Svendborg er faldet med 30 procent siden årsskiftet. Det skyldes først og fremmest, at de allerdyreste ejerlejligheder ikke længere står til salg på internettet, mens der til gengæld er kommet flere mindre og billigere ejerlejligheder ud på markedet,” siger Boligsidens kommunikationschef Birgit Daetz.

Konkret handler det om, at der for et år siden var otte ejerlejligheder til salg i Svendborg, som kostede over 3 mio. kr. I dag er der kun en enkelt lejlighed i det prisniveau i byen.

Ligner hovedstaden

Samlet set er den gennemsnitlige pris pr. kvadratmeter også faldet fra omkring 19.000 kroner for et år siden til cirka 14.000 kr. i dag.

”For et år siden kunne man vælge mellem 15 lejligheder til en kvadratmeterpris på over 20.000 kroner. I dag er det tal nede på tre. Samtidig var der ingen ejerlejligheder, der kostede under 10.000 kroner kvadratmeteren – i dag er der fire,” fastslår Birgit Daetz.

Mønstret er dermed nogenlunde identisk med det, man ser i hovedstaden. De dyre lejligheder bliver der færre af hos ejendomsmæglerne, mens ejerne af de mindre og billigere vejrer morgenluft. Men udviklingen kommer senere i Svendborg, og et prisfald på 30 procent er alt andet lige voldsomt.

Godt nyt for køberne
”Det er på flere måder blevet købers marked. Kvadratmeterpriserne er ikke alene faldet; der er også kommet flere mindre lejligheder i udbud, og i dag er den gennemsnitlige ejerlejlighed i Svendborg på 84 kvadratmeter mod 89 for et år siden. Når priserne samtidig falder, er det godt nyt for førstegangskøberne og de forældre, der ønsker at købe en bolig til deres voksne børn,” mener Birgit Daetz.

Også i Faaborg-Midtfyn samt på Langeland er udbudspriserne på ejerlejligheder faldet, men langt fra lige så dramatisk som i Svendborg. I begge kommuner er prisfaldet på omkring fire procent, hvilket svarer til det gennemsnitlige prisfald på landsplan. Til sammenligning er ejerlejlighederne på Fyn faldet med i gennemsnit 10 procent.

Flere lejligheder til salg
Ser man på antallet af udbudte ejerlejligheder, er dette steget med 10 procent i Svendborg til i dag cirka 55 ejerlejligheder; på Langeland er stigningen på 12,5 procent, og der er nu 27 ejerlejligheder til salg. Men i Faaborg-Midtfyn er udbuddet faldet fra 34 lejligheder ved årsskiftet til 28 i dag, svarende til knap 18 procent.

”Samlet set er der mere at vælge imellem for køberne, og det er med til at presse priserne nedad.  Men det hører med til historien, at der ikke længere er så mange store ejerlejligheder at vælge imellem – i hvert fald ikke i Svendborg. Man skal med andre ord have alle nuancer med for at danne sig et retvisende billede af markedsudviklingen, men det er i høj grad købers marked for tiden,” slutter Birgit Daetz.

Kontaktinformation:
Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.

Top 10: Midtjyske mæglere lukkede flest hussalg i 2017
23. januar 2018   ·   2 MIN