Ikke stor prisforskel på bondehuset og bungalowen

9. december 2010

Bungalowen fra 30’erne er kun godt 10 pct. dyrere end et hus fra 1800-tallet eller tidligere. Derimod er der et voldsomt spring op til det nybyggede parcelhus. Det viser tal fra boligsiden.dk.

Uanset om man foretrækker bondeidyl med stokroser og bindingsværk eller tankerne mere går i retning af 30’er-funktionalitet er det ikke nødvendigvis prisen, der skal være afgørende.

Nye tal fra boligsiden.dk viser nemlig, at der ikke er ret stor prisforskel på huse, der er bygget før år 1900 og huse, der er opført i perioden fra 1920 til 1940.

”Kvadratmeterpriserne på husene fra mellemkrigstiden ligger gennemsnitligt på omkring 12.800 kroner. Det er kun 12 pct. over prisen for de ældste huse, der står til salg på Boligsiden”, fortæller Boligsidens kommunikationschef Birgit Daetz.

Lille prishop til 60’erne
Ikke overraskende bliver husene støt dyrere, jo nyere de er. Alligevel er der ikke det store spring op til huse fra de glade 60’ere og brune 70’ere.

”Husene fra 60erne og 70erne koster kun omkring 1.600 kroner mere pr. kvadratmeter, når man sammenligner med enfamiliehusene fra 20’erne og 30’erne. Det er samtidig den periode, hvor byggeaktiviteten var størst herhjemme. Der er derfor også mest at vælge imellem”, siger Birgit Daetz, og fortsætter:

”Der er godt og vel 38.700 enfamiliehuse til salg for tiden – heraf er de 12.000 bygget i perioden 1960 til 1980. Altså næsten en tredjedel af det samlede udbud. Det giver naturligvis større mulighed for at finde lige netop dét hus, der passer bedst til ens behov.”

Nye huse 25 pct. dyrere
Nok er parcelhuset danskernes foretrukne boligform, men det ældre parcelhus kan i visse tilfælde fremstå lettere slidt, hvorfor det kan være påkrævet med en kærlig hånd. Alternativt kan man vælge et nybygget hus. Om end det naturligvis kræver flere penge.

”De huse, der er bygget i det seneste tiår, er cirka 25 pct. dyrere end parcelhusene fra 60’erne og 70’erne. Her ligger gennemsnitsprisen på 17.900 kroner pr. kvadratmeter. Til gengæld får man et hus, der lever op til kravene i moderne byggeri, hvad angår energiforbrug og byggematerialer”, siger Birgit Daetz.

Den gennemsnitlige pris for en kvadratmeter dansk villa ligger netop nu på 13.900 kroner.

Kontaktinformation:
Kommunikationsdirektør Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.

Det kan løfte salgsprisen: Fik du energirenoveret i 2016?
22. december 2016   ·   2 MIN