Boligkøberne fik mindre nedslag i prisen i 2010

14. december 2010

På to år er det gennemsnitlige prisnedslag godt og vel halveret, og tendensen gælder for såvel enfamiliehuse som ejerlejligheder. I årets sidste par måneder er det dog lykkedes huskøberne igen at få større nedslag i prisen. Det viser tal fra boligsiden.dk.

De seneste par år har danske hussælgere måttet vænne sig til at give store nedslag i udbudsprisen, hvis de ville have huset solgt. På villaer og rækkehuse fik køberne i gennemsnit 14 pct. i prisnedslag i sidste del af 2008 og 1. kvartal af 2009. Forskellen mellem udbudspris og salgspris for ejerlejlighederne steg også fra omkring otte pct. til 15-16 pct. i den samme periode.

”Allerede i 2. kvartal af 2009 faldt forskellen mellem udbuds- og salgspris dog til et niveau på 11 pct. for alle de tre nævnte boligtyper, og siden da er størrelsen af prisnedslagene mindsket yderligere om end knap så hurtigt. I 2010 er rækkehuse blevet handlet til en pris, der i gennemsnit kun ligger fem til seks pct. under udbudsprisen, ejerlejlighederne har ligget en anelse højere med afslag på seks til syv pct., og villakøberne har skullet betale cirka otte til ni pct. mindre, end prisskiltene har vist i år,” fastslår Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør på Boligsiden.

Nedslag bliver større – igen
Selv om 2010 endnu ikke er løbet ud, tyder meget imidlertid på, at status på året bliver, at sælgerne igen skal regne med at give større prisnedslag. Og det er især villa-ejerne, der denne gang kommer til at holde for. Boligsidens tal viser nemlig, at der indtil videre er registreret godt og vel 2.700 handler med villaer i de sidste måneder af 2010, og at der i gennemsnit er givet prisnedslag på 14 pct. af udbudsprisen. Til sammenligning var prisnedslaget i kvartalet forinden kun på otte pct.

Ifølge Birgit Daetz ser den positive stemning, som boligmarkedet trods alt har været præget af i det sidste halvandet års tid, nu ud til at aftage en anelse.

”Markedet har været forholdsvist stabilt i en længere periode, men krisen er ifølge økonomerne langt fra ovre. Samtidig er der nok mange potentielle boligkøbere, der lige skal se, hvilken vej vinden blæser i forhold til økonomien og renteudviklingen. Det kan være en af årsagerne til, at der er kommet mere forbeholdenhed ind i markedet igen,” slutter Birgit Daetz.

Kontaktinformation:

Birgit Daetz, kommunikationsdirektør, telefon 21 21 02 84