Lyspunkt på boligmarkedet i september

06. oktober 2011

På landsplan er boligpriserne faldet i september, og alligevel holder køberne igen. Nordjylland går dog med stabile prisstigninger overraskende mod strømmen. Det fremgår af det månedlige Boligsidens Markedsindeks.

Boligsælgerne måtte igen i september måned acceptere rekordhøje nedslag på prisen. Men trods prisfald på 1,7 pct. på villaer og rækkehuse kunne det ikke lokke flere købere til fadet. Antallet af handler var nemlig på niveau med august måneds lave antal.

”Normalt stiger boligsalget lige efter sommerferien. Det billede kan vi ikke genkende i år, hvor an-tallet af handler i september måned ligger på niveau med handelsaktiviteten i august,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør hos boligsiden.dk. Hun fortsætter:

”Handelsaktiviteten i september lå hele 17 pct. under niveauet fra september måned sidste år. Dette sker på trods af, at priserne er faldet de fleste steder i Danmark, og selvom mange sælgere er villige til at gå ind i en forhandling med køberne.”

Prisstigninger i Nordjylland
Prisudviklingen på villaer og rækkehuse i september måned dækker over store regionale forskelle. De største prisfald finder man i Region Sjælland med 2,5 pct. og i Region Hovedstaden med 2,4 pct. I den modsatte ende finder man Region Nordjylland.

”Region Nordjylland kan som det eneste område i Danmark bryste sig af prisstigninger. Priserne steg hele 1,9 pct. i det nordjyske i september. Dermed ligger kvadratmeterprisen på 8.416 kr. På 12 måneder er priserne i Nordjylland faktisk steget med 1 pct., og det er lidt af en solstrålehistorie sammenlignet med den generelle udvikling,” siger Birgit Daetz.

I Region Midtjylland faldt kvadratmeterprisen med 1,8 pct. til 10.774 kr. og i Region Syddanmark faldt prisen med 1,3 pct., så kvadratmeterprisen nu er på 9.089 kr.

Store nedslag på ejerlejligheder i hovedstaden
Når man ser på salgsprisen på ejerlejligheder, oplever vi over det meste af landet kun prisfald. Region Sjælland skiller sig dog ud med en fremgang i priserne på 1,1 pct., mens Region Syddan-mark har haft det største prisfald i september på 2,4 pct.

I hovedstadsregionen har der også været penge at hente for boligjægerne. Her faldt priserne med 2,2 pct., så kvadratmeterprisen på en ejerlejlighed i regionen nu ligger på 21.254 kr. Prisfaldet skyldes i høj grad de mere forhandlingslystne boligsælgere:

”Nedslaget på ejerlejlighederne i Region Hovedstaden var i september på 5,7 pct., det er 53 pct. højere end for 12 måneder siden. Det betyder, at en ejerlejlighed i regionen i gennemsnit blev solgt 1.061 kr. lavere end sidste udbudspris, når man ser på kvadratmeterprisen. Det svarer til 84.880 kr. for en gennemsnitlig 80 kvadratmeter stor lejlighed,” siger Birgit Daetz.

Se tallene fra Boligsidens Markedsindeks for september 2011

Det kan løfte salgsprisen: Fik du energirenoveret i 2016?
22. december 2016   ·   2 MIN