Køb sommerhus og nyd solen for 400 kr. i timen

04. april 2012

Slik sol for 400 kroner i timen! Mere behøver fritidshuset ikke at koste, hvis solen er den primære drivkraft, når man vil investere i nyt fritidshus. Boligsiden.dk har regnet på den gennemsnitlige pris pr. solskinstime for samtlige fritidshuse til salg, og resultatet er opløftende for solhungrende danskere.

”Der er for tiden 271 fritidshuse til salg, hvor man i gennemsnit slipper med 500 kroner eller mindre pr. time, solen skinner. Husene fordeler sig på fem områder i landet, og billigst er det i Eskebjerg ved Kalundborg – her koster fritidshusene kun 396 kroner per solskinstime,” fortæller Birgit Daetz, kommunikationsdirektør hos boligsiden.dk.

3.500 huse til under 800 kr. i timen

Boligsiden har taget udgangspunkt i antal solskinstimer, som er beregnet af DMI i 28 måleområder, og set på gennemsnitsprisen på fritidshusene til salg i alle landets postnumre – og i fem postnumre ligger prisen under 500 kroner pr. solskinstimer. Er man villig til at betale op til 800 kroner pr. solskinstime, er der derimod hele 46 områder og 3.600 fritidshuse at vælge imellem.

Billigst er det altså i Eskebjerg, hvor der i øvrigt er 85 huse at vælge imellem, og samtidig med den lave solskinspris får man en super lækker strand i området nordøst for Kalundborg.

Dyrest i Skagen

”Dyrest er det til gengæld i Skagen. Her koster de 73 huse, som for tiden er til salg, gennemsnitligt 2.694 kroner pr. time, solen er fremme,” siger Birgit Daetz.

Lige herefter følger Hornbæk, Tisvildeleje og Egå med solskinspriser på mellem 2.000 og 2.500 kroner.

Er antallet af solskinstimer også vigtigt for dit valg af sommerhus. Kan du besøge boligsiden.dk og se solskinsindekset for netop dit kommende sommerhus.

Læs mere på boligsiden.dk.

De fem billigste områder per solskinstime

Solskinsindeks (boligsiden.dk)

Om Boligsidens boligsolskinsindeks

Boligsidens boligsolskinsindeks har med udgangspunkt i antal solskinstimer, som er beregnet af DMI i 28 måleområder, beregnet gennemsnitligt antal solskinstimer pr. postnummer. For de postnumre, hvor der udbydes mindst 30 fritidshuse, er indekset beregnet ved den gennemsnitlige kontantpris, som fritidshusene udbydes til, delt med det gennemsnitlige antal solskinstimer i området.

Har 60 plus mistet snusfornuften?
19. februar 2018   ·   3 MIN

Her er det dyrest at bo ved vandet
18. februar 2018   ·   2 MIN

Unikke boliger: Køb et stykke Danmarkshistorie