Hver tredje vil ikke købe bolig af rygere

3. marts 2013

Hver tredje vil ikke købe bolig af rygere

Rygning er ikke populært på boligmarkedet. I en undersøgelse blandt brugerne af Boligsiden.dk svarer 30 pct., at de ikke er interesserede i en bolig, hvis der har været røget i den. Knap 40 pct. siger, at de vil have nedslag i prisen, hvis de skal købe en rygerbolig.

Hvis du er ryger, kan det være en god idé at ryge i haven eller på altanen. I hvert fald hvis du bor i ejerbolig og før eller siden skal sælge boligen. En undersøgelse blandt 3.155 brugere af landets mest besøgte boligportal, Boligsiden.dk, peger nemlig på, at hver tredje ikke vil købe en bolig, hvor der har været røget.

”Tallet overrasker nok mange. Det viser i hvert fald, at mange ikke tolererer cigaretrøg i deres bolig – heller ikke den forrige ejers røg. Så det er en god idé at holde røgen udendørs, ellers indsnævrer man ifølge undersøgelsen feltet af potentielle købere markant,” siger Boligsidens kommunikationsdirektør Birgit Daetz.

Større nedslag på rygerbolig

Ud over den store gruppe af respondenter i undersøgelsen, som slet ikke tolererer røg, vil en anden stor gruppe kræve nedslag på prisen, hvis tapetet er gult af nikotin og tjære.

Knap 40 pct. af deltagerne i undersøgelsen svarer, at de i givet fald vil have boligen billigere. Og det er der god ræson i, for de giftige stoffer forsvinder ikke bare fra væggene, fordi man giver dem en gang maling. Tværtimod kræver det en grundig afrensning med specialmidler, før man kan gå i gang med malerarbejdet.

”Hele 70 pct. af respondenterne er langt fra ligeglade med, om Prince og Kings har været de hyppigste gæster i boligen. Men der er stadig næsten en tredjedel af respondenterne i Boligsidens undersøgelse, for hvem det ikke har nogen betydning, at der har været røget i boligen,” slutter Birgit Daetz.

Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.
Læs også mere på Boligsiden.dk

Fakta om undersøgelsen

Spørgeskemaet blev igangsat på boligsiden.dk den 30. januar 2013.

Spørgsmålet var: ”Betyder det noget, om der har været røget i den bolig, du kigger efter?”

Svarmulighederne var:
– Ja, så er jeg ikke interesseret i boligen
– Ja, så vil jeg have et afslag på prisen
– Nej, det har ingen betydning
– Andet

Svarene skiftede rækkefølge hver gang.

markedsindeks.boligsiden.dk

Gode tips: Sådan fjerner du nikotinen i din bolig

– Vask de overflader, der skal males, så grundigt som muligt og vask efter med rent vand. Underlaget skal være rent og tørt. Til dette kan der eksempelvis benyttes særlig Nikotinrens, som er en grundrens.

– Det er vigtigt, at de rengjorte overflader derefter tørrer godt op igen – i god temperatur og med udluftning. Eksempelvis kan temperaturer under 15°, kombineret med en relativ fugtighed på over 70 pct., forringe spærreevnen og forlænge tørretiden.

– På vægge eller træflader kan der opstå farvegennemslag fra vandopløselige farvestoffer. For at fjerne misfarvning kan der således være behov for at påføre spærrende grunder eller finishmaling.

– Vælg derefter enten en primer, som har en særlig spærrende effekt, og som enten kan benyttes som grunder eller finishmaling.

– Vægge med opsat mønstret tapet, som er gult af nikotin, bør i alle tilfælde fjernes, inden der opsættes nyt tapet.

– Det gælder også om at være opmærksom på rengøringen. Hvis opfugtning af tapet, evt. afdampning af tapet, har resulteret i, at den ”rå” væg er tilsvinet af nikotin, vil der være risiko for, at nikotinen misfarver det nye tapet, som sættes op, da tapetklæber opfugter den rå væg, og farvestoffer trækkes  ud.

Kilde: Flügger

Højt til loftet: Her får du plads til det helt store juletræ
18. december 2018   ·   2 MIN

Hvorfor egentlig eje en bolig?
17. december 2018   ·   2 MIN

Ny opgørelse: Salget af byggegrunde boomer
16. december 2018   ·   3 MIN

Gode besparelser: Køb sommerhus i de kolde måneder