Hver femte bolig tager mere end et år at sælge

20. oktober 2010

Trods mildere vinde på boligmarkedet og stigende boligpriser mange steder i landet er stadig flere boliger længere tid om at blive solgt. 20 pct. af boligerne, som er til salg i dag, har været det i mere end et år, og det er en stigning i forhold til sidste år. Det viser nye tal fra Boligsiden.

Andelen af boliger, der har været udbudt til salg hos den samme mægler i mere end et år, er stigende. Nye tal fra Boligsiden viser, at hver femte bolig, som i øjeblikket står til salg, har en liggetid på mere end et år. For et år siden drejede det sig kun om hver ottende bolig. Dermed er et stigende antal boliger hægtet af den positive udvikling, som ellers præger boligmarkedet.

”Boligsidens tal viser, at 20 pct. af boligerne på boligmarkedet har været udbudt til salg i mere end et år. At tallet er stigende, hænger sammen med, at boligkøberne er mere interesserede i boligerne, der har været udbudt kortere tid,” siger Birgit Daetz, kommunikationschef hos Boligsiden og fortsætter:

”Indrapporteringer fra mæglerne om de gennemførte bolighandler i september viser nemlig, at det kun er 16 pct. af de handlede boliger, der har været udbudt i mere end et år. Derfor er et stigende antal boliger altså længere tid om at blive solgt.”

Lang liggetid i Lemvig og på Lolland

Der er store regionale forskelle, hvis man ser på hvilke områder, der er flest boliger, som ikke er blevet solgt inden for et år. Den højeste andel af boliger med en liggetid på over et år finder man på Bornholm, i Nord- og Vestjylland og på Lolland, Falster samt på Vestsjælland. Færrest boliger med lang liggetid finder man omkring København og i Århus.

”Det er karakteristisk for situationen på boligmarkedet lige nu, at det er i København og omegn samt i Århus, at vi ser færrest boliger, som får lov til at ligge i mere end et år. Samtidig går det mere trægt i kommuner som Lemvig og Lolland, hvor andelen af boliger med en liggetid på over et år er på henholdsvis 40 pct. og 37 pct.,” siger Birgit Daetz

Tallene bygger på udtræk af liggetider på samtlige villaer, rækkehuse, ejerlejligheder, andelsboliger og villalejligheder registreret på boligsiden.dk.

Boligsiden.dk er Danmarks mest besøgte boligsite og har i dag mere end 76.000 boligemner til salg. Læs mere på boligsiden.dk.

Kontaktperson:
Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.

Fakta:

Top ti kommuner med færrest boliger til salg med en liggetid på over et år:

Kommune Procent boliger til salg med en liggetid på over et år

6,4

Lyngby-Taarbæk

7,0

Top ti kommuner med flest boliger til salg med en liggetid på over et år:

Kommune Procent boliger til salg med en liggetid på over et år

32,8

Faxe

32,5

Det kan løfte salgsprisen: Fik du energirenoveret i 2016?
22. december 2016   ·   2 MIN