Fortsat prisstigninger på ejerlejligheder

Priserne på ejerlejligheder fortsætter den opadgående kurs. På blot en måned er priserne steget med næsten en pct., og samtidig sælges fortsat flere lejligheder nu til prisen. Det viser helt nye tal fra Boligsidens Markedsindeks fra maj.

Nye tal fra Boligsidens Markedsindeks fra maj, som er den nyeste opgørelse over boligmarkedets udvikling, viser med stor tydelighed, at ejerlejlighedsmarkedet for alvor har fundet fodfæste. Salgspriserne på ejerlejligheder er i gennemsnit steget med 0,7 pct. den seneste måned og ligger nu 9,9 pct. over sidste års niveau. Især i Hovedstaden er priserne steget, og blot i maj måned er priserne steget med 1,2 pct.

”Det går rigtig godt med ejerlejlighedsmarkedet – priserne stiger, der sælges flere lejligheder, de sælges hurtigere, og der er flere købere på markedet. Det er selvfølgelig særligt i København og Aarhus, at der rigtigt er kommet gang i lejlighedssalget. Og tager man som eksempel en lejlighed på 75 kvm. i København, er den på blot en måned i gennemsnit blevet godt 20.000 kr. dyrere,” siger Birgit Daetz, kommunikationsdirektør for Boligsiden.dk.

Flere lejligheder sælges til prisen

Sælgerne er blevet bedre til at sætte prisen på landets ejerlejligheder. Ifølge Boligsidens Markedsindeks for maj gives der nu markant mindre prisnedslag, når lejligheden skal sælges. Der gives i dag et gennemsnitligt nedslag på 598 kr. pr. kvadratmeter. Dermed er det gennemsnitlige prisnedslag blevet 4,7 pct. mindre, og ser man et år tilbage er nedslaget reduceret fra godt 900 kr. svarende til knap 35 pct.

”Stigende priser og et faldende udbud har i løbet af det seneste år ændret lejlighedsmarkedet til at være mere sælgers marked. Der gives i dag markant mindre nedslag, og fortsat flere får prisen for deres bolig. Faktisk er det nu godt hver tredje sælger, der får solgt deres lejlighed til prisen, og omkring 6 pct. får en højere pris for deres lejlighed, end den var sat til salg for,” siger Birgit Daetz.

Salgspriserne for villaer og rækkehuse har også igen oplevet en lille stigning. I maj måned steg huspriserne med 0,4 pct., og er det seneste år steget med 1,9 pct. Se hele Boligsidens Markedsindeks for maj 2013 for ejerlejligheder, huse og fritidshuse samt for din region og kommune på Boligsiden.dk.

Fakta: Boligsidens Markedsindeks: Nøgletal for maj

Ejerlejligheder

• Salgspriserne for ejerlejligheder i hele landet er steget med 0,7 procent sammenlignet med april. På årsbasis er dette tal 9,9 procent eller 1.848 kr. pr. kvadratmeter.
  • I Hovedstaden er priserne steget med 1,2 procent i maj måned og med 11,6 procent det sidste år. Største prisstigning for ejerlejligheder var i Nordjylland med 1,8 procent i maj.
  • Salgstiderne for ejerlejligheder er i gennemsnit faldet med 7 procent i maj måned og 25,5 procent det seneste år. Således tog det 4 ½ måned at få solgt lejlighederne, svarende til 1 1/2 måned hurtigere end året tidligere. – I Hovedstaden gik salget af ejerlejligheder hurtigst med under 4 måneder, hvilket er et fald på knap 2 måneder i løbet af det seneste år.
  • Der gives et nedslag på 598 kr. pr. kvadratmeter. Det er et fald på 4,7 procent sammenlignet med april og 34,4 procent sammenlignet med sidste år.

Villa og rækkehuse

• Salgspriserne for villaer og rækkehuse er steget med 0,4 procent, og sammenlignet med maj sidste år er de steget med 1,9 procent.
  • I Hovedstaden er der sket et mindre fald på 0,1 procent for salgsprisen, mens det sammenlignet med maj sidste år er en stigning på 4,5 procent.
  • I alle øvrige regioner er prisen steget i maj måned med 0,1 procent til i Nordjylland 2,6 procent.
  • Salgstiderne for villaer og rækkehuse er faldet med 2,9 procent den seneste måned, mens salgstiderne er steget med 1,8 procent i forhold til maj sidste år.

Fritidshuse

• Salgspriserne for fritidshusene er steget med 0,9 procent den seneste måned, og 1,2 procent det seneste år.
  • I Hovedstaden er salgspriserne dog steget med 5,9 procent den seneste måned.
  • Sammenlignet med april er salgstiden for fritidshusene steget med 4,8 procent, mens den på årsbasis er steget med 5,2 procent. Det tog gennemsnitligt 11 måneder at få solgt et fritidshus.

Kontaktinformation:

Kommunikationschef Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 21210284.