Boligudbuddet falder fortsat

02. november 2012

Boligsøgende har fået færre boliger at vælge imellem. Ny udbudsstatistik fra boligsiden.dk viser, at udbuddet af villaer til salg er faldet med 12 pct. og ejerlejligheder med 33 pct. det seneste år.

I slutningen af oktober kunne boligsøgende vælge mellem 37.195 villaer. Det er 12 pct. færre end i oktober 2011. Boligudbuddet toppede i sommeren 2011 med knap 43.500 villaer, og efterfølgende er det blot faldet og faldet.

”Udbuddet af villaer og rækkehuse er faldet det seneste år, og det er især manglen på nye boliger til salg, der er baggrunden for den store nedgang. Det er typisk i foråret, at boligudbuddet stiger, f.eks. i 2010 og 2011 lå antallet af nye udbudte villaer på omkring 5.500-6.500, hvor det i år var omkring 4.000, der blev udbudt til salg på samme tidspunkt,” siger Birgit Daetz, kommunikationsdirektør hos boligsiden.dk og fortsætter:

”Boligmarkedet har efterhånden stabiliseret sig. Men jeg tror, at mange potentielle boligsælgere fortsat afventer, om boligpriserne stiger. Jeg forventer, at vi igen vil se en stigning i udbuddet af nye boliger til salg, når boligsælgerne kan se, at priserne igen er på vej op”.

Markant færre lejligheder til salg

Der er lige nu 33 pct. færre ejerlejligheder at vælge mellem på landsplan. Det største fald findes i København By, der dækker over Dragør, Frederiksberg, København og Tårnby. For et år siden var der 2.467 lejligheder til salg, i dag er der kun 1.168 lejligheder at vælge mellem.

Statistikken udkommer i starten af hver måned og er den nyeste og mest aktuelle opgørelse over boligudbuddet i Danmark.

Kontaktperson:

Kommunikationsdirektør Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.