Boligkøberne vælger luksushuse fra

18. april 2012

Salget af de dyreste luksusvillaer er faldet markant, siden huspriserne toppede i 2006. Økonomisk krise har gjort danskerne mådeholdne, og derfor køber vi mindre huse, lyder det fra boligsiden.dk.

En analyse af salgsudviklingen for de dyreste villaer, som Danmarks mest besøgte boligportal boligsiden.dk har foretaget, afslører, at salget af luksusboliger er styrtdykket med helt op imod 60 pct. siden 2008.

”I 2008 blev der handlet 28 villaer til over 20 mio. kr. Sidste år blev der kun solgt 11 af de allerdyreste huse herhjemme, svarende til et fald i salget på knap 60 pct. I år er der efter en fjerdedel af året kun indgået tre handler med villaer i den absolut dyreste ende, og dermed ser mønstret fra i fjor ud til at fortsætte,” siger Birgit Daetz, kommunikationsdirektør hos boligsiden.dk.

Også for de lidt billigere luksushuse, som koster over 10 mio. kr., er der en tydelig tendens til, at det er svært at være sælger.

”Blandt husene dyrere end 10 mio. kr. er salget også mere end halveret, idet der i 2006 blev handlet 196 villaer, mens tallet i fjor var faldet til 92. Antager vi tillige, at udviklingen for første kvartal i år viser vejen for de sidste ni måneder af 2012, bliver salget yderligere halveret i forhold til sidste år,” siger Birgit Daetz.

I år er der indtil videre solgt 12 huse til en pris på mere end 10 mio. kr.

Halvering af salget af villaer til over fem mio. kr.

Andelen af villaer, der sælges til mere end 5 mio. kr., er ligeledes faldet med omkring 50 pct. – fra 1.340 i 2006 til 700 i fjor. Og her tegner udviklingen i år endnu mere dyster, idet der med knap fire måneder gået blot er solgt 78 villaer.

”Man kan roligt sige, at danskerne vender ryggen til de dyreste villaer. Krisen har gjort os mere nøjsomme, og hvor mange for fem-seks år siden følte sig mere rolige med at stile lidt højere og måske vælge huse med ’walk in closet’, toilet i forbindelse med soveværelset, sauna og så videre, så er vi i dag mindre ekstravagante og vælger i større omfang det traditionelle parcelhus,” slutter Birgit Daetz.

For yderligere information, kontakt:
Kommunikationsdirektør Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284.

Vilde boliger: Se Danmarks 10 dyreste landejendomme
22. februar 2018   ·   2 MIN

Salget af ejerlejligheder falder i de største byer
21. februar 2018   ·   3 MIN

Pristjek: Her får du mest sommerhus for pengene
20. februar 2018   ·   3 MIN

Har 60 plus mistet snusfornuften?
19. februar 2018   ·   3 MIN

Her er det dyrest at bo ved vandet
18. februar 2018   ·   2 MIN