Nu er vestjyske sommerhuse dyrere end østjyske

11. oktober 2011

Mens udbudspriserne på de vestjyske sommerhuse har ligget stabilt det se-neste år, er de østjyske sommerhuse blevet billigere. Siden sidste efterår har de ligget på et lavere niveau end konkurrenterne i vest. Det viser nye tal fra boligsiden.dk.

Det er nu dyrere at købe sommerhus ved Vesterhavet end ved Lillebælt og Kattegat. Siden november i fjor har udbudspriserne på de vestjyske sommerhuse nemlig over-halet sommerhusene på den jyske østkyst. I dag koster de vestjyske sommerhuse således i gennemsnit 19.500 kr. pr. kvm, mens de østjyske ligger på en pris, der er cirka 1.000 kroner lavere. Dermed er priserne i vest omkring 5 pct. højere end i øst og det er en ny udvikling, viser tal fra boligsiden.dk.

”I flere år var udbudspriserne på de østjyske sommerhuse højere end på de vestjyske. Priserne er imidlertid faldet i begge dele af Jylland og i nogenlunde samme takt. Sidste efterår steg udbudspriserne i Vestjylland så pludseligt og ganske markant i løbet en måned til to, hvorpå de lagde sig på et højere niveau end i Østjylland. Siden har de vestjyske udbudspriser ligget ganske stabilt, mens faldet er fortsat i øst, ” siger Birgit Daetz, kommunikationsdirektør hos Boligsiden.

Rekordmeget at vælge mellem i Vestjylland
Udbuddet af sommerhuse til salg er – som i det øvrige land – steget de seneste tre år. Og det er bemærkelsesværdigt, at der i dag er 3.300 huse til salg i Vestjylland, mens tallet ligger noget lavere – på godt 2.500 i det billigere Østjylland.

”Almindeligvis vil et stort – og stigende – udbud være udtryk for en lille efterspørgsel. Det vil trykke priserne, men det er ikke helt, hvad der er sket i Vestjylland. Det er i hvert fald ikke en konklusion, man entydigt kan drage af tallene,” siger Birgit Daetz.

Noget kunne derfor tyde på, at de vestjyske sommerhussælgere prismæssigt måske sætter overliggeren en smule for højt i forhold til deres østjyske konkurrenter. Den antagelse underbygges til dels af liggetiderne – i Østjylland er liggetiden på cirka et år, mens den i Vestjylland er to måneder længere.

”Da priserne i Vestjylland overhalede de østjyske priser sidste efterår, var liggetiden på dét tidspunkt allerede blevet en måned længere i Vestjylland end i Østjylland. Det kunne fortælle noget om, at køberne var begyndt at vende blikket mod sommerhuse-ne i Østjylland frem for i Vestjylland. Med andre ord er priserne blevet mere attraktive i Østjylland,” slutter Birgit Daetz.

Top 10: Midtjyske mæglere lukkede flest hussalg i 2017
23. januar 2018   ·   2 MIN