Forberedelse af salget

Det at sælge et hus eller en ejerlejlighed er et samspil mellem sælger og ejendomsmægleren. Dvs. at sælger også skal virke aktivt for at sælge ejendommen. Nedenfor findes derfor nogle gode råd til den aktive sælger.

Det er vel de færreste, der ville sælge deres brugte bil uden først at sende den en tur gennem en vaskehal og støvsuge den indvendigt. Alle ved jo at det er lettere at få en god pris for en vare, hvis den præsenterer sig pænt. Det samme gør sig gældende ved salg af fast ejendom. Her kan det også betale sig – eller ligefrem være afgørende – at der er gjort rent, ryddet op og repareret småting hist og pist, så køber får det bedst mulige indtryk.

Når du kigger på, hvad der skal gøres – evt. i samråd med ejendomsmægleren – så prøv at se på huset som en køber. En køber vil bl.a. bemærke fedtpletter på væggene, løstsiddende tapet, manglende loftlister og lignende. Sådanne ting kan det betale sig at reparere. Udgifterne hertil vil som regel være langt mindre end det prisafslag, køber vil forlange, hvis huset ikke præsenterer sig som velholdt. Derimod vil det sjældent kunne betale sig at modernisere, bygge om eller f.eks. lave nyt badeværelse. Så store omkostninger kan ikke dækkes ind af en tilsvarende højere pris for ejendommen. Trænger køkken eller bad til en kraftig fornyelse er det billigere at slå af i prisen, så køber er klar over, at dette står for hans egen regning. Det er i øvrigt heller ikke sikkert, at køber har samme smag når det gælder indretning af køkken eller badeværelse.

De færreste købere vil føle sig godt tilpas i et hjem, hvor alting flyder. Nogle købere vil måske endda føle sig pinligt berørt over at trænge sig på i et hjem, hvor der er rodet. Det er bestemt ikke en følelse, der fremmer salget. Derfor er det vigtigt at ejendommen fremstår ryddelig. Det er endvidere en rigtig god ide at reparere småskader, som f.eks. tapetskader, træværk, som trænger til at blive malet eller afvasket, dør- og vindueshængsler som trænger til at blive smurt, hængende køkkenlåger, evt. rustne rør, som trænger til at blive malet osv. Potteplanter, der trives og friske velduftende blomster i vaser, kan sætte køberne i en positiv stemning og få dem til at føle sig hjemme fra første minut i huset. De fleste boliger har deres egen lugt, og selvom beboerne er finder den naturlig, er det ikke sikkert at den også falder i køberens smag. Sørg derfor for at lufte ud før en fremvisning af ejendommen. Et lyst og venligt hjem præsenterer sig langt bedre end et dunkelt. Træk gardinerne fra og rul persiennerne op. Om aftenen og i gråvejr er det en god idé at tænde så mange lamper i huset, som man finder naturligt, således at det fremtræder lyst og venligt. Et par tændte stearinlys kan også være med til at fremme stemningen. En åben pejs eller en brændeovn er med til at skabe stemning og hygge. Er huset udstyret med pejs eller brændeovn, kan det, selvfølgelig specielt om vinteren, være en god ide at lade lyden af den knitrende ild være med til forøge køberens følelse af velvære.

En velplejet have og nyklippet græs tyder på orden – såvel ude som inde. Haven giver køberen det første indtryk af huset, og en velpasset plæne og ryddelige bede kan give det første indtryk af at der er tale om en velplejet ejendom.

Mange købere bevæger sig mere frit og naturligt, når ejeren af huset ikke er hjemme, og de vil være mere tilbøjelige til at drøfte detaljer om indretning, mangler og tilsvarende – ting som meget ofte er købssignaler. Det er derfor ofte en fordel at sælger ikke er hjemme når ejendommen fremvises. Hvis du har hund, så tag den med dig. Det er ikke alle købere, der kan lide eller tåle hunde.

Fremvisning af ejendommen >>

Læs mere

Boligpriserne falder i Hovedstaden og stiger i Syddanmark
9. januar 2017   ·   2 MIN

Det troede vi om 2016: et kig i bakspejlet
31. december 2016   ·   2 MIN

70.000 kliks: Her er årets mest populære sommerhuse
29. december 2016   ·   2 MIN

Her er Danmarks mest julede adresser
24. december 2016   ·   2 MIN

Det kan løfte salgsprisen: Fik du energirenoveret i 2016?
22. december 2016   ·   2 MIN

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Afstemning


Boligsidens presseservice

Boligsiden A/S
Kronprinsensgade 6, 2.
1114 København K
Telefon: 70 27 49 99
Mail: presse@boligsiden.dk
CVR: 12375646