Per Bie, direktør danbolig
Skrevet af Ahn Line Woo Shing Hai
Journalist
GEM ARTIKEL    Indblik i Boligmarkedet   25. september 2017   ·   2 MIN

Hvor meget betyder en god mægler for boligsalget?

Indblik er i denne uge skrevet af Boligsiden.dk's klummeskribent Per Bie, adm. direktør hos danbolig.

Det er en gængs opfattelse, at sælgeren vælger ejendomsmægleren, hvorimod køberen i højere grad vælger ejendommen.

Hvis det er rigtigt, har mæglerne så indflydelse på, hvilken bolig vi køber? Skal vi tro på den gængse opfattelse, må svaret blive nej. Mægleren rokker ikke ved købers valg af ejendom.

Men den betragtning skal måske gentænkes.

Undersøgelse af fremvisninger

I danbolig har vi løbende undersøgt, om købernes tilfredshed med mægleren har indflydelse på antallet af underskrevne købsaftaler.

Det har vi gjort ved at spørge vores kunder om tilfredsheden med mæglerens fremvisning og sammenholdt svarene med kundernes boligkøb hos os.

Vi har samlet set analyseret 12.500 svar, og resultaterne viser, at antallet af handler er mere end 60 procent højere, når kunderne er tilfredse eller meget tilfredse med fremvisningen.

Det sætter med andre ord to streger under, at købernes tilfredshed med mæglerens fremvisning øger sandsynligheden for en bolighandel.

Viden gør forskel

Når vi kan se, hvor stor betydning fremvisningen har for salget, er det interessant at undersøge, hvad der skal til for at give kunderne en god fremvisning.

Vi har derfor spurgt potentielle købere om deres tilfredshed med mæglerens viden om boligen, om mægleren kunne svare på spørgsmålene under fremvisningen, og om mægleren satte sig ind i kundens ønsker.

Resultatet viser, at stor tilfredshed med mæglerens viden om boligen øger sandsynligheden for et salg med 50 procent.

De indsigter er vigtige, for de understreger, at sælgerne skal vælge en ejendomsmægler, som forstår at sætte sig ind i netop deres bolig.

Leve op til forventninger

Den viden bruger vi aktivt. Vi mener, at den dygtige mægler er kendetegnet ved at kunne sit håndværk, gå op i at være der for kunden og gøre sig fortjent til kundens troværdighed og tillid.

Det er årsagen til, at vi systematisk beder vores kunder om at svare på en lang række spørgsmål flere gange undervejs i købet og salget.

Det kan være hård kost at få så ærlige svar på ens arbejde, men resultaterne af tilfredshedsundersøgelsen er et af vores vigtigste værktøjer, når vi skal sikre, at vi lever op til kundernes forventninger.

Tæt parløb med teknologien

I dag har vi mange teknologiske værktøjer, som hjælper os til at leve op til de forventninger – og det går stærkt.

Den teknologiske udvikling har allerede overtaget og effektiviseret flere af vores opgaver. Det har ikke kun frigivet mere tid til kunderne, men også gjort vores kunder mere tilfredse.

I fremtiden kommer vi til at indgå i et endnu tættere parløb med teknologien, men teknologien kommer ikke til at stå alene – for svarene fra vores kunder viser, at den personlige mægler kan gøre forskellen på, om det bliver en god bolighandel.

Relaterede artikler

9. December 2017
I en artikelserie ser Boligsiden.dk nærmere på boligmarkedet i Danmarks 11 landsdele....
29. November 2017
Færre kvinder end mænd står som eneejer af en bolig i Danmark. Og blandt boligejerne er...

 

Læs mere

To afgørende ting for boligmarkedet i 2018
18. december 2017   ·   2 MIN

Fornuftig opstramning på andelsboligområdet
11. december 2017   ·   3 MIN

Gå grundigt til værks i boligjagten og spar penge
4. december 2017   ·   3 MIN

Andelsboligforeninger mindsker risikoen i lånevalget
27. november 2017   ·   3 MIN

Så kom sommerhusene også med på bølgen
20. november 2017   ·   3 MIN

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Mest læste

Afstemning


Boligsidens presseservice

Boligsiden A/S
Kronprinsensgade 6, 2.
1114 København K
Telefon: 70 27 49 99
Mail: presse@boligsiden.dk
CVR: 12375646