Print
Af

Foråret og sommeren trækker sælgerne frem

Denne uge er indblik skrevet af boligøkonom i Nordea Kredit Lise Nytoft Bergmann.

Danskerne foretrækker at købe bolig om foråret og sommeren. Det ved sælgerne godt, og derfor stiger antallet af udbudte boliger ofte på denne tid af året. De seneste måneders stigende boligudbud skal derfor tolkes som et udslag af sæsonudsving og ikke som et tegn på, at boligmarkedet har fået det sværere på det seneste.

 

Mens frugttræer og bærbuske folder sig ud i villahaverne henover foråret og sommeren, blomstrer boligkøbernes drømme om et nyt sted at bo også. Det ved sælgerne godt, og derfor ser vi, at antallet af udbudte boliger stiger, hver gang de varme måneder melder sin ankomst. Sådan er det også i år, hvor vi har set, at antallet af udbudte boliger er steget i både marts og april.

 

Det er alt andet lige lettere at sælge et hus med en knaldgrøn græsplæne og bugnende jordbærbede end en novembergrå have med bladløse træer eller en have, hvor fliser og bede går i et, fordi sneen ligger i tykke driver og forhindrer køberne i at danne sig et ordentligt overblik over udendørsarealernes beskaffenhed. Derfor sætter et stigende antal danskere deres bolig til salg om foråret, og således også i år. I april lå antallet af udbudte boliger på 57.974 mod 54.049 stk. i februar, hvilket svarere til en stigning på 3.925 stk. eller 7,3 procent på bare to måneder.

 

Normalt er det ikke et godt tegn for boligmarkedet, at der skyder mange nye til-salg skilte op. Er skoven af til-salg skilte stor, øges købernes forhandlingsmagt ved at de får nemmere ved at spille desperate sælgere ud mod hinanden ud fra parolen om, at ”enten giver du mig et klækkeligt afslag, eller også går jeg et andet sted hen”. Det trykker normalt priserne ned. Men fordi stigningen kommer på det tidspunkt, som den gør, er de mange nye til-salg skilte ikke bekymrende.

 

For nok stiger antallet af boliger, man kan sætte kløerne i, men antallet af efterfølgende handler stiger også. På den måde opretholdes magtbalancen på boligmarkedet mellem købere og sælgere, selv om til-salg skiltene pibler frem.

 

I 2. kvartal i årene 2004-2014 er der således i gennemsnit blevet solgt 13.904 boliger. Til sammenligning ligger det tal kun på 10.891 for boliger solgt i et 4. kvartal. Det betyder med andre ord, at for hver gang der er 100 købere på markedet i et 4. kvartal, har der historisk set været 128 købere i et 2. kvartal. Det må siges at være en ganske mærkbar forskel.

 

De mange nye til salg-skilte skal derfor snarere ses som et tegn på, at dagens boligsælgere er kloge nok til at forsøge at optimere deres entré på salgshylderne til det tidspunkt, hvor sandsynligheden for et hurtigt salg er størst.

 

Samtidigt er det vigtigt at påpege, at mens antallet af til-salg skilte kun er steget med 4,7 pct. fra februar til april blandt parcel- og rækkehusene, er antallet af udbudte lejligheder i samme periode steget med 8,9 pct. Udbuddet er således steget mest de steder i landet, hvor boligmarkedet er varmest, og hvor markedet kun har godt af et større udbud til at tage toppen af de voldsomme prisstigninger, vi har været vidne til på det seneste.

 

Sammenlignet med for ét år siden, er antallet af udbudte boliger i dag da også faldet. I april 2014 var der således 62.759 boliger til salg mens tallet i dag lyder på 57.974.


Tags: , ,

Lignende artikler